Big data zijn goud waard voor overheden en bedrijven. Nu we met z'n alle enorme bergen data op het web gooien, lijkt de tijd rijp om gegevens uit verschillende bronnen samen te voegen en zo een onuitwisbaar profiel te maken - dat vaak dingen weet waar je als individu alleen naar kunt gissen.

Het idee achter big data is niet nieuw; webwinkels als amazon gebruiken sinds jaar en dag eerdere aankopen als gids voor reclame. Maar inmiddels beginnen steeds meer bronnen gecombineerd te worden. Dat levert een beter beeld op van wie iemand is, maar kan ook problemen opleveren; één rare aankoop op amazon en voor je het weet zijn er alleen nog maar ongepaste advertenties op Facebook.

Gelukkig proberen verschillende partijen greep te krijgen op data. Aan de TUDelft proberen ze bijvoorbeeld te onderzoeken waar de data vandaan komt en hoe je hem het best kan gebruiken. Dat soort analyse is belangrijk voordát je met big data aan de slag gaat, maar veel bedrijven zijn nu al druk in de weer, zonder enige (wetenschappelijke) basis voor hun data-analyse. Toch valt er veel te winnen. Gerichtere advertenties zijn voor bedrijf én consument nuttig. En overheden kunnen beslissingen voortaan voor een groot deel aan de cijfers overlaten, waardoor besturen minder ideologisch gedreven wordt.

Er zijn oplossingen te bedenken om de uitbuiting van big data tegen te gaan. Bedrijven kunnen hun imago boosten door aan te tonen dat ze spaarzaam met gegevens omgaan. Overheden kunnen hun burgers baas maken over hun eigen data - in Denemarken gebeurt al zoiets. Maar ondertussen is de gemiddelde burger niet per se bezorgd over wat hij of zij achterlaat op het internet. Het zorgt voor wat het College Bescherming Persoonsgegevens een 'tsunami van data' noemt. Die komt eraan, of je het nu leuk vindt of niet.

In de Ingenieur van juni: waar gaat het heen met big data, en wat kan men doen om het veilig te maken? En twee voorbeelden van wat er al kan: persoonlijkheden voorspellen en mensenmassa's veiliger maken.

In de Ingenieur van juni: een uitgebreid artikel over big data (lees op elinea ) en een verslag van een toepassing: het plein rond de Amsterdam Arena veiliger maken voor mensenmassa's (lees op elinea )

Lead image: Johannes Hogebrink

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.