EUREKA

De app SafeToBike waarschuwt fietsers via hun fietsbel bij het naderen van gevaarlijke kruispunten om zo de verkeersveiligheid te vergroten.

Nederland is een relatief veilig fietsland. Toch vallen er onder fietsers jaarlijks200 doden en moeten zo’n 78 000 gewond geraakte fietsers een medische behandeling ondergaan. Doel van SafeToBike is om fietsers bewuster te maken van de gevaren op de weg en zo het aantal ongevallen te verminderen.

 

Route

De SafeToBike smartphone-app is gekoppeld aan een centrale database met locaties waar veel fietsongelukken gebeuren. Voor vertrek kan de fietser vast bekijken welke gevaarlijke punten er op zijn route voorkomen. Tijdens het fietsen volgt de app via gps continu de route van de fietser. Wanneer deze een van gevaarlijke locaties op enkele tientallen meters afstand nadert, geeft de app een waarschuwingssignaal af.

 

 

Omdat het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen gevaarlijk is, verstuurt de app het waarschuwingssignaal naar een speciale fietsbel. Die begint te trillen en rood te knipperen. De gebruiker kan aanvullend ook nog een geluidssignaal instellen en ook zelf gevaarlijke locaties onderweg markeren. De smartphone zelf kan tijdens het fietsen veilig in tas, jas of broekzak blijven.

 

Middelbare scholen

Aangezien relatief veel slachtoffers van fietsongevallen bestaat uit jongeren, vooral in leeftijd van twaalf tot zeventien jaar, besloot het dr. Pierson College en het Rodenborch College uit ’s-Hertogenbosch de slimme fietsbel aan leerlingen in deze leeftijdscategorie uit te delen.

Binnenkort volgen meer pilots op andere middelbare scholen uit enkele grotere Nederlandse steden. De resultaten daarvan zullen de verdere toekomst van de SafeToBike-app met slimme fietsbel bepalen.

SafeToBike is ontwikkeld door technologiebedrijven SAP Nederland, Quinsi, Via en Frolic Studio samen met verzekeraar Interpolis.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.