Lichtontwerper Rogier van der Heide, kersverse Chief Design & Marketing Officer bij lichtadviesbureau Zumtobel, wil verlichting net zo hip maken als Apple-producten zijn. Een nieuw innovatielab in Amsterdam moet zorgen dat ook het grote publiek licht belangrijk gaat vinden. ‘Door de komst van leds vormt de technologie geen beperking meer, wat het design bijna automatisch belangrijker maakt.’

Als Chief Design Officer bij Philips Lighting heeft Rogier van der Heide zich jarenlang gericht op creatief lichtontwerp. Hij heeft spectaculaire verlichtingsplannen gemaakt voor bouwwerken wereldwijd. Hij houdt zich nog steeds bezig met dit soort lichtdesign, maar is als Chief Design & Marketing Officer bij lichtadviesbureau Zumtobel ook bezig met de toekomst van verlichting. ‘Ledjes worden steeds beter, goedkoper en kleiner. De digitale wereld komt nu samen met de lichtwereld. Ik kijk wat dat betekent voor ons en voor hoe mensen naar licht kijken. Design is nu multidisciplinair. Lampen zijn decennialang puur vanuit de natuurkunde gemaakt. Gloeilampen werken met behulp van wolfraam en aan dat design veranderen we niets – dat werk. Maar nu zijn er leds en is licht te combineren met internet.’

De veranderende kijk op licht is niet lang meer toekomstmuziek, als het aan Van der Heide ligt. Of het nou om beweging registrerende en persoonlijke lantaarnpalen gaat of om licht dat ADHD vermindert, hij vertelt honderduit over de lichtrevolutie die eraan komt. ‘Echt, over een tijdje zijn persoonlijke lichtplannen hip en beschikbaar voor iedereen. Vroeger was het bouwen van een keuken iets dat zogenaamd aan experts was voorbehouden. Nu heeft IKEA een online keukenbouwprogramma waarmee je het zelf kunt doen. Zo gaat het met licht ook’, stelt hij.

Trend

Zo’n sprong, waarbij licht iets wordt dat mensen belangrijk vinden en waar ze op letten, is mogelijk dankzij de led. De lichtgevende diode is makkelijker, schoner en de mogelijkheden zijn eindeloos. 'Ik zie een trend in de industrie: we gaan van research & development naar de nieuwe vorm design & development. Naarmate de technologie steeds meer ‘af’ is, zal design belangrijker worden.’ Van der Heide haalt oud-CEO van Sony Norio Ohga aan, die in de jaren negentig al zei: ‘Alle technologie gaat op elkaar lijken. Alleen design werkt straks nog onderscheidend.’ Van der Heide weet zeker dat Ohga gelijk krijgt. ‘Met de komst van de led is mijn werk en dat van bijna alle lichtdesigners veel makkelijker geworden. De technologie vormt geen beperking meer, waardoor het design bijna automatisch belangrijker wordt.’

De toekomst volgens Van der Heide is een wereld waarin licht net zo hip is als spullen van Apple dat nu zijn. Waarin mensen letten op lichtontwerp, zowel thuis als op het werk, en waar het belang ervan wordt erkend. ‘Maar om zoiets echt te laten gebeuren, moet licht weg bij de nerds en aan de entrepreneurs worden gegeven. Zo gaat het bij technologie: als het simpel genoeg is dat ook niet-nerds het kunnen snappen, kan het verspreid worden. Je ziet veel dingen die nog niet zo ver zijn, maar licht is er bijna. Pas als de technologie geen beperking vormt voor de mogelijkheden, kunnen we echt vooruit.’

tekst Marc Seijlhouwer MSc

Lees het hele interview met Rogier van der Heide via eLinea.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.