Het nieuwe entertainmentpakhuis Yumble, bij de Roermondse mega-outlet, blijkt meer dan alleen maar een overdekte kermis. Het brengt wat interactie in de traditionele attracties. 21 maart opent het haar deuren.

Vanaf de parkeerplaats van de Designer Outlet Roermond, die volstaat met auto's met Duitse en Belgische nummerborden, is de Yumble moeilijk te missen. Een gigantische blauwe doos, met enorme schermen. 'Yumble!' schreeuwen ze. Tussen de Yumble en die parkeerplaats in nog een groot stuk braakliggend land. Het moet nog meer parkeerplek worden, speciaal voor de bezoekers. Want ze hebben grootse plannen, de bedenkers van Yumble. Per 'sessie' van drie uur moeten 1500 mensen vermaakt kunnen worden in de hal. Drie uur lang attractie in, attractie uit, met tussendoor discoshows en een eindshow die kinderen het gevoel moet geven in Idols of So You Think You Can Dance te staan.

Het idee vormde zich een jaar of vijf geleden in de hoofden van Daan de Kruijk en Marc Koerts. Ze zagen de gebreken van de huidige pretparken: voor ouders vaak vervelend om een hele dag met de kinderen mee te sjokken, de kinderen vinden het schommelschip maar saai in vergelijking met hun ipad-games en nieuwe attracties kosten een fortuin om aan te schaffen - terwijl er elke twee jaar nieuwe moeten komen om publiek te blijven trekken. Hun oplossing: een kleiner park met een handjevol attracties, maar met veel meer interactie en korte bezoeksessies. Inclusief een prijs die bij een korter bezoek past.

Achterstevoren op een stoeltje
De bouw startte pas in de zomer van vorig jaar, maar inmiddels is de Yumble al klaar voor de opening op 21 maart. In die korte tijd is de hele hal voorzien van een paar attracties, met voor iedere bezoeker wat wils, zolang deze tussen de 5 en 15 is. Zo is daar de Twister, een schommelende, ronddraaiende tol waarop je als passagier achterstevoren in het stoeltje zit, zodat je naar buiten kijkt. 'Zo wordt je niet misselijk,' verzekert de Kruijk.

Het is één van de attracties die meteen opvalt als een bezoeker het hart van Yumble binnenloopt, na de ingang en het binnenterras, waar ook het podium voor de optredens staat. De andere heet Asteroids en ziet er van buiten uit als een soort kom. Van binnen is het een interactieve schiettent. Zestien passagiers komen met hun benen vrij te hangen in de stoelen die vastzitten aan een bewegend frame. Op de wanden van de kom wordt een ruimtereis geprojecteerd. Aan de passagiers om met de kanonnen, die voorop de stoelen zitten, de inkomende asteroiden neer te schieten. Dit gaat met echte ballen; dankzij een infrarood-veld, dat door een apparaatje bovenin de kom op de muren wordt geprojecteerd, en ir-camera's, kan de attractie zien waar de ballen landen en de animatie laten reageren.

Het is high-tech, én het zorgt ervoor dat je in beweging bent, mentaal en fysiek, terwijl je in een relatief stilstaande attractie zit. Een slimme zet voor Yumble, die beperkte ruimte heeft. Door alle attracties een vorm van interactie te geven voel je je als bezoekers constant in beweging en voelen de attracties vaak ook groter dan ze daadwerkelijk zijn. De Twister is op bijna elke kermis te vinden, maar de licht- en rookshow eromheen maakt het toch tot iets bijzonderders dan een kermisritje.

De attractiehal van Yumble, met aan de achterzijde het speeltoestel

Naast attracties heeft Yumble ook wat populaire poppetjes weten te bemachtigen om in de attracties te gebruiken: Mia & Me. Wie? 'In Duitsland erg populair', aldus Marc Koerts. De serie heeft er één seizoen opzitten, maar sloeg blijkbaar erg aan bij onze Oosterburen. Yumble heeft de kakrakters uit die tekenfilmshow in een 3d-voorstelling gestopt. In een karretje op rails trekken bezoekers langs de 3D-beelden, met ook hier interactie: een schietknop om een polsband stelt de bezoeker (deze keer wel virtueel) in staat om de kwade monsters op het scherm weg te jagen. Aan het eind krijgen de spelers hun score te zien en horen ze wie in het karretje de beste was. Het maakt de wat saaie rit langs 4 of 5 schermen, eigenlijk bedoeld voor de kleinere kinderen, toch boeiend.

Bij deze rit en veel andere attracties borrelt echter wel een vraag op. In de karretjes passen vijf mensen. In de Asteroids zestien per ronde. Hoe denkt Yumble 1500 mensen te kunnen vermaken als alle attracties maar aan een handjevol van hen ruimte kan bieden. Koerts is er gerust op. 'We hebben een dozijn attracties, en verder allemaal ander vermaak. Bovendien duurt een ritje maar kort, dus is de doorstroom snel. Als het erg druk is, kunnen we eventueel met een stempelsysteem werken zodat mensen niet te vaak in dezelfde attractie kunnen. We hebben er het volste vertrouwen in dat niemand hier lang in de rij hoeft  te staan.' Volgens Koerts is de capaciteit juist nauwekeurig berekend om zeker te weten dat iedereen het naar zijn zin heeft, en de zo gehate lange wachtrijen te voorkomen.

Speeltoestel met lasers
Naast deze grote eyecatchers heeft Yumble wat simpeler dingen: een enorm speeltoestel bijvoorbeeld, vol netten, een ballenbak en een minidisco. Vinden kinderen dat nog leuk? Koerts: 'Ze zitten dan wel altijd met hun ipad, maar bewegen vinden ze nog steeds fantastisch. En puur door hoe het er hier uitziet - donker, met lasers en gekleurde lampen - denk ik dat ze het hier echt wel cool vinden.'

En inderdaad, wat op papier misschien als een wat suf idee klonk - een overdekte speelhal naast een kledingoutlet - blijkt in de praktijk nog behoorlijk indrukwekkend. De interactiviteit is iets dat in de Efteling of Walibi niet te vinden is. Die parken hebben dan wel enorme achtbanen, maar de Yumble laat op z'n minst zien dat het ook met een bescheidener budget - rond de 22 miljoen euro - heel goed leuk kan worden. Alle shoppende ouders weten straks dus wat ze met hun kinderen aanmoeten.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.