Voor het transport van grote en zware vracht wordt vaak een SPMT gebruikt. Die is er nu ook in een elektrische variant. 

Om uiteindelijk uit te komen op een CO2-neutrale en stikstofvrije bouwplaats, worden steeds meer machines en voertuigen geëlektrificeerd. Voor het transport van de allerzwaarste onderdelen is dat echter een uitdaging.

Het transportbedrijf Mammoet heeft daarvoor nu een oplossing gevonden. Het slaagde erin de bestaande, modulaire transportplatforms SPMT uit te rusten met een elektromotor. 'Zo nemen ook wij onze verantwoordelijkheid in de energietransitie', zegt Mathias Hoogstra, hoofd duurzaamheid van Mammoet. 


Werkpaard

De SPMT (self propelled modular transporter) geldt als het werkpaard van de bouw en zware industrie. Of het nu gaat om bruggen, windturbines of energiecentrales: bij grote bouw- en infraprojecten worden steevast SPMT's ingezet voor het verplaatsen van de grootste en zwaarste lasten.

Mammoet ontwikkelde de koppelbare, rijdende platformmodulen zelf, inmiddels zo'n veertig jaar geleden, en ze worden wereldwijd gebruikt. De modulen hebben elk vier tot acht aslijnen, waarbij elke as een gewicht tot 44 ton kan dragen.  


Eigen aandrijving

Elke module heeft bovendien een eigen aandrijving, die tot nu toe op diesel werkte. Mammoet, met hoofdkantoor in Utrecht, heeft nu een techniek ontwikkeld om die dieselmotor te vervangen door een elektrische variant.

Door bestaande voertuigen om te bouwen in plaats van volledig nieuwe SPMT's te bouwen, wordt bespaard op energie en materialen, aldus het bedrijf.

De elektrische platforms werken exact zoals de dieselvariant: ze kunnen duizenden tonnen tegelijk verplaatsen, in het zelfde slakkengangetje als voorheen.
 


Powerpacks

De SPMT's worden nu voorzien van lithium-ijzerfosfaataccu batterijen. Afhankelijk van het gebruik gaan die tot vijf dagen mee zonder te hoeven worden opgeladen. 

Het volledig opladen van de elektrische powerpacks duurt maximaal vijf uur.
 


Energietransitie

Het werken met een geëlektrificeerde SPMT bevalt uitstekend, stelt Hoogstra. 'De ontwikkeling van de accu was wel een investering, maar we wij zijn van mening dat de hogere kosten van apparatuur nu eenmaal noodzakelijk zijn om bij te dragen aan de energietransitie.'

Met name in Nederland is de vraag naar de elektrische SPMT groot, zegt Hoogstra. 'De strikte regelgeving op uitstootgebied hier noopt onze klanten in met name de civiele sector om te zoeken naar manieren om de uitstoot van projecten fors te verlagen.'
 

SPMT's bestaan uit koppelbare voertuigen, voorzien van eigen aandrijving. 


Elektrische vloot

Momenteel is nog slechts een beperkt aantal SPMT-modulen omgebouwd naar elektrisch, maar volgens Hoogstra is deze oplossing makkelijk schaalbaar. 'Als de vraag er is, kunnen we eenvoudig alle SPMT's in onze vloot elektrificeren,' zegt hij.

Ook veel van de hijskranen van Mammoet zijn inmiddels al volledig elektrisch, benadrukt Hoogstra. 


Foto's: Mammoet

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.