In Roermond komt een alternatief voor pretparken als Walibi en de Efteling. Begin 2015 opent Yumble zijn deuren, een evenementenhal die met behulp van videoprojectie en apps interactieve attracties biedt. ‘Doordat we het digitale decor steeds aanpassen, voelt dezelfde attractie elke keer als iets nieuws.’

Attractieparken zijn lang niet altijd zo leuk als gehoopt: het regent, het is te druk, de ouders of juist de kinderen vervelen zich – genoeg tegenvallers om een gezellig dagje uit te verpesten. Yumble, een evenementenpark met interactieve attracties, moet een alternatief bieden dat al die problemen omzeilt. Dat betekent allereerst dat het park overdekt is: op dit moment wordt in Roermond een hal met een oppervlak van 8000 m² gebouwd die de basis vormt voor het nieuwe entertainmentconcept. Natuurlijk valt die ruimte in het niet bij de pretparken als Walibi of de Efteling, maar dat is niet erg. Het is namelijk niet de bedoeling om een hele dag in Yumble rond te slenteren; na maximaal een halve dag zit een bezoekje erop.

Binnen in de hal komt iets dat zich volgens Daan de Kruijk, initiatiefnemer en oprichter van het bedrijf Brand New Leisure, lastig laat omschrijven. ‘Een combinatie tussen een attractiepark en bioscoop, daar gaan we voor.’ De hal staat vol met lichttechnologie en projectieschermen, waardoor hij ook als theater is te gebruiken. ‘In de hal staan attracties gebaseerd op technologie zoals tot nu toe alleen is toegepast in grote Amerikaanse parken,’ aldus De Kruijk. Deze attracties vormen de belangrijkste publiekstrekkers van Yumble. Dat betekent overigens niet dat er geen plek is voor golden oldies. Er zullen bijvoorbeeld ook botsauto’s zijn – die hebben volgens De Kruijk hun glans nog niet verloren.

De hightech attracties moeten iets laten zien wat we nog niet kennen in Nederland: interactieve ritjes. In een van de attracties wanen bezoekers zich in een virtuele wereld, dankzij een videoscherm dat de hele attractie omringt. Zittend op een met het beeld meebewegende schijf schieten passagiers ballen op doelwitten op het scherm. In een andere attractie gebruikt de bezoeker al rijdend door een digitale wereld een iPad om digitale projectielen af te vuren op de schermen. Het script van de attractie, verteld door digitale schermen, past zich aan de score van de bezoeker aan.

Het zijn de videotoepassingen die de attracties innovatief maken. ‘Door de spelletjes en het digitale decor aan te passen kunnen we regelmatig het thema van Yumble veranderen’, vertelt De Kruijk. ‘Daardoor voelt dezelfde attractie elke keer als iets nieuws.’

Bij Yumble gaan apps een grote rol spelen. ‘Je downloadt de app direct nadat je hebt geboekt. Via de app leef je toe naar je bezoek en bij binnenkomst dient die als gids en als aankleding van je bezoek.’ Zo kan augmented reality, waarbij een smartphone beelden over de echte wereld heen legt, worden gebruikt om mensen in de rij lekker te maken voor de attractie.
 
Beamers
De Kruijk kreeg het idee voor Yumble een paar jaar terug. Hij merkte dat grote pretparken telkens weer nieuwe attracties moeten bouwen om bezoekers terug te laten komen. ‘Toen kregen wij het idee om iets te maken waar, net als bij een bioscoop, mensen terugkomen omdat er nieuwe dingen zijn te zien. Dat werd uiteindelijk Yumble.’

Dat Yumble nu pas wordt gebouwd, komt door de prijsontwikkeling van beamers. Beamers kosten elk jaar een derde van wat ze een paar jaar terug kostten. ‘Voor videobeelden zijn veel van die projectors nodig. Hoe goedkoper ze zijn, hoe goedkoper de attractie’, licht De Kruijk toe. Ter illustratie: Toy Story Mania, een soortgelijke attractie in het Amerikaanse Disney World, kostte tientallen miljoenen, terwijl Yumble in zijn geheel 22 miljoen euro kost.

De Kruijk heeft grote dromen. Hij hoopt in ieder geval op een half miljoen mensen per jaar, ‘maar realistisch mikken we op 350 000 man. Dat lijkt alsnog veel, maar de outlet bij Roermond trekt veel mensen, ook uit Duitsland en België.’ Daarnaast denkt De Kruijk dat Yumble niet alleen voor kinderen geschikt is. ‘Yumble appelleert aan het familiegevoel, de hightech uitstraling zal ouders aanspreken en je kunt vlakbij shoppen na een half dagje bij ons te zijn geweest.’ Yumble moet uiteindelijk verschillende vestigingen krijgen in Nederland en daarbuiten. Daarnaast werkt Brand New Leisure aan een nieuw project, Fly over Holland. Hierin ‘vliegt’ een bezoeker over ‘de canon van Nederland’, net als in Yumble met behulp van hightech videotoepassingen.

De eerste Yumble-vestiging opent in maart 2015 zijn deuren in Roermond. De hal is bijna af, de attracties staan in Taiwan, waar ze zijn gemaakt, klaar voor verzending. Het wachten is nu op de bezoekers.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.