De Ingenieur

Fietsbrug Hovenring Eindhoven gaat weer open

Dempers zetten tuien hangende rotonde vast

woensdag 27 juni 2012

Fietsbrug Hovenring in Eindhoven gaat, na technische problemen, vrijdag 29 juni weer open. De aannemer heeft dempers aangebracht die moeten voorkomen dat de tuien nog gaan trillen.

Jim Heirbaut



Bij het aanbrengen van de dempers eerder deze maand heeft de aannemer een fout gemaakt, zo meldt dagblad Cobouw. Hij zou een verkeerde inlage – een rubberen inzetstuk – in de demper hebben aangebracht, ofwel een verkeerde lijm hebben gebruikt. De gemeente Eindhoven spreekt van een ‘noviteit die in de praktijk niet blijkt te werken.’

In de nacht van 26 op 27 juni heeft de aannemer de dempers opnieuw aangebracht.

Aanstaande vrijdag, 29 juni, opent de gemeente Eindhoven de fietsbrug opnieuw feestelijk. Vanaf 17.00 uur is het publiek welkom.


TERUGBLIK

De futuristisch ogende fietsbrug is door technische problemen nog niet heel lang open geweest. Een kleine terugblik.

Eind 2011 werd in Eindhoven een nieuw landmark opgeleverd: een fiets- en wandelrotonde die hangt boven een belangrijk kruispunt op de weg van Eindhoven naar Veldhoven.

De fiets- en voetpaden hangen met 24 kabels aan een 70 m hoge pyloon. Fietsers en voetgangers zouden voortaan niet meer hoeven wachten op het drukke gemotoriseerde verkeer.

Maar tijdens harde wind in januari van dit jaar gingen de tuien van de constructie hard in trilling. Zó hard dat werd gevreesd voor schade aan de aanhechtingen van de kabels aan de brug.

De gemeente besloot om de fietsbrug af te sluiten en mogelijke trillingen van de tuien tijdelijk te dempen met spanbanden.

Het verkeer ondervond maandenlang hinder van de afsluiting en resulterende omleidingen. Ondertussen deden experts uit binnen- en buitenland onderzoek naar het ontstaan van de trillingen in de tuien.

De belangrijkste oorzaak hiervan bleek te vinden in wervelafschudding: bij bepaalde windsnelheden ontstaan achter een kabel reeksen wervels die de kabel in resonantie brengen.

Dit bleek te ondervangen door aan elke kabel twee dempers vast te maken. Hiervan is de dempingconstante zodanig dat de tui niet meer in trilling kan gaan.


Foto's: ipv Delft




Nieuwsbrief

Blijf via onze nieuwsbrief op de hoogte van het laatste technieknieuws

Reageren


Inloggen


Inloggen

Registreren

Wachtwoord vergeten
Wachwoord vergeten




Inloggen