De Ingenieur

Fyra valt stil door haperende modem

Problemen door slechte gsm-verbinding

woensdag 6 februari 2013

Problemen met het nieuwe Europese treinbeveiligings-systeem ERTMS bij de grensovergang tussen Nederland en België vormt een van de belangrijkste oorzaken van het stilvallen van de Fyra.

Frank Biesboer



Een cruciaal onderdeel van ERTMS is een continue verbinding tussen de trein en het speciaal voor het spoor uitgerolde GSM-Rail-netwerk (GSM-R).

Via die verbinding loopt alle informatie over de positie en snelheid van de treinen en de instructie aan de machinist, waardoor er geen seinen langs het spoor meer nodig zijn.

Functioneert de GSM-R-verbinding niet, dan is het onvermijdelijke gevolg dat de trein wordt stilgezet.

Door een programmeerfout in de software van de boordcomputer van de Fyra bestaat er bij de Nederlands-Belgische grens een verhoogd risico op contactverlies, zo blijkt uit gesprekken van De Ingenieur met ingewijden.

De trein moet bij die overgang overschakelen van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-net.

Soms duurt het inbellen en het afhandelen van de verificatieprotocollen te lang; soms blijkt de modem in de cockpit die de verbinding moet maken, het netwerk niet te kunnen bereiken. In beide gevallen is het resultaat dat de trein in de remmen gaat.

Een andere softwarebug zorgt ervoor dat Fyra-treinen kunnen ‘verdwalen’. De programmeerfout kan de status van de rijrichting plotseling veranderen. De computer denkt ineens in tegenovergestelde richting te rijden en activeert uit voorzorg de remmen.

Een simpele oplossing voor deze problemen met het beveiligingssysteem is niet voorhanden. Aanpassingen en het opnieuw certificeren van de software kosten bovendien veel tijd.

Lees hier het uitgebreide verhaal over de Fyra uit De Ingenieur nummer 2.




Nieuwsbrief

Blijf via onze nieuwsbrief op de hoogte van het laatste technieknieuws


Inloggen


Inloggen

Registreren

Wachtwoord vergeten
Wachwoord vergeten




Inloggen