In plaats van een brug te openen voor schepen, bedacht Carolus Poldervaart een systeem dat de schepen omlaag brengt. Zijn vinding heet de Kantelsluis.



Het principe is van de eenvoud zelfde: een drijvende buis heeft aan weerskanten twee afsluitbare kanalen. Bij het kantelen gaat aan de ene kant het water met kanaal en al omhoog, aan de andere kant omlaag, in het ontwerp van ing. Poldervaart is het totale hoogteverschil 8 m.
Om een schip onder de brug door te laten kantelt een van de kanalen in de buis eerst omhoog, zodat het water daar gelijk staat met het buitenwater. Het schip vaart binnen, de sluisdeur gaat weer dicht en de buis kantel het kanaal met schip vervolgens 8 m omlaag, zodat het schip in het kanaal onder de brug door kan varen. Vervolgens kantelt de buis terug om het schip zijn tocht op het buitenwater te laten vervolgen.

Het denken over de sluis kwam voort uit frustratie: Poldervaart moet voor zijn werk bij Royal HaskoningDHV elke dag over de Haringvlietbrug, en dat betekent dus regelmatig stilstaan voor een open brug. Tegelijkertijd moet hij als verwoed klipperzeiler bij zijn vaart over het Haringvliet wachten tot de brug open gaat. ‘Daar moest iets op te bedenken zijn.’

Allerhande varianten speelden door zijn hoofd, van het schuin leggen van de schepen tot op en neer bewegende bakken. ‘Dat eerste willen veel botenbezitters niet, en het op en neer bewegen van die bakken zou door de waterverplaatsing veel te veel energie kosten.’

Een cursus op de zeevaartschool bracht hem zijn ingeving: zorg voor een constructie met minimale waterverplaatsing, en waar alle krachten in het ophangpunt samen komen. ‘Zo kwam ik op het idee van een drijvende buis, met de twee kanalen aan weerzijden. Die is volledig in balans, waardoor het energieverbruik van het ronddraaien minimaal is, 40 Wh per keer. Zonnepanelen op het dek van de de 48 m brede constructie volstaan.’ De 190 m lange buis hangt zwevend in een constructie die op de bodem is verankerd. ‘Hij kan dus meebewegen op het tij.’



Poldervaart bedacht de Kantelsluis voor de Zeelandbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug. ‘Je kunt hem alleen toepassen waar er voldoende ruimte is. Dus een voldoend hoge doorvaartruimte zodat de buis kan kantelen, en met brede doorvaartopeningen, zodat er ook om de buis heen kan worden gevaren.’

Een grove berekening leert dat de constructie zo’n 60 miljoen gaat kosten. ‘Met de dagelijkse file van vele kilometers blijkt dat een Kantelsluis onder de Haringvlietbrug zich in 12 jaar tijd terugverdient.’

Rijkswaterstaat heeft inmiddels belangstelling getoond. Garantie dat de Kantelsluis er ook daadwerkelijk komt is er uiteraard nog niet.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.