Net als Plesman begon de boerenzoon Jan Dellaert (1893-1960) zijn carrière bij de Luchtvaartafdeling van de Koninklijke Landmacht. Het was Plesman die hem in 1920 de functie aanbod als stationschef van het militaire vliegveld Schiphol.

De gemeente Amsterdam voorzag de economische potentie van de luchtvaart en streefde er vanaf 1920 naar om van het vliegveld een Rijksstation voor het internationale luchtverkeer te maken. In 1926 kwam Schiphol onder beheer van de gemeente Amsterdam met Dellaert als havenmeester. Het was het startsein voor een forse reeks verbeteringen en uitbreidingen. Zo werd in 1935 het landingsterrein vergroot tot driemaal de bestaande oppervlakte, waarin 200 km drainagebuizen werd aangelegd. En in 1938 kwamen er een nachtlandingsinstallatie en vier landingsbanen van asfaltbeton bij.

Dellaert presenteert zijn plan.

Na de oorlog ging Dellaert voortvarend aan de slag met de wederopbouw van de zwaargehavende luchthaven. In 1946 legde hij zijn plannen voor Nieuw-Schiphol op tafel. Dellaert had direct na de oorlog diverse luchthavens bezocht en raakte onder de indruk van het veilige en efficiënte tangentiële banenstelsel, een ander concept dan het gangbare luchthavenconcept van parallelle banen.

In 1949 presenteerde hij zijn plan, waarbij de vier banen waren geprojecteerd als raaklijnen van een centraal in het landingsterrein gelegen verkeerseiland met stationsgebouwen. De keuze viel op een nieuwe locatie ruim 3 km ten westen van Fort Schiphol, dat overigens al in 1934 was gesloopt. In 1957 gaf de Tweede Kamer groen licht voor de plannen. Aanvankelijk werden twintig boeren in buurtschap Rijk onteigend en in 1959 ging Schiphol-Rijk tegen de vlakte.

Dellaert had inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar aanvaardde in 1958 toch het directeurschap van de nieuwe verzelfstandigde NV Luchthaven Schiphol. Op 30 juni 1960 nam hij alsnog afscheid. In 1963 begon de bouw van het door architect Marius Duintjer ontworpen luchthavengebouw. Op 28 april 1967 opende Koningin Juliana het ultramoderne vliegveld.  

Het plan van Dellaert.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.