EUREKA

De Japanse autofabrikant Lexus introduceert een nieuw type autostoel dat volledig breekt met de conventie. In plaats van een stoel met zitkussen en rugleuning bestaat de Kinetic Seat uit een frame dat is overspannen met een synthetisch spinnenweb. Zitten in dit web zou volgens Lexus comfortabeler moeten zijn en de chauffeur langere tijd alert houden.

De zitting en rugleuning van de Kinetic Seat zijn geweven van het materiaal Qmonos, ontwikkeld door het Japanse bedrijf Spiber. Qmonos (het Japanse woord voor spin) is synthetisch geproduceerd spinrag.

Het is taaier dan kevlar, sterker dan staal, lichter dan koolstofvezel en tot meer dan veertig keer van z’n oorspronkelijke lengte uit te rekken zonder te breken. Bijkomend voordeel is dat Qmonos niet is gemaakt van olieproducten, maar van milieuvriendelijke proteïnen. Spiber voorziet dan ook vele toepassingen van het ­materiaal.

De lichtgewicht Kinetic Seat is de eerste toepassing in de auto-industrie. De concaaf gevormde netstructuur van de zitting en rugleuning volgt de contour van het menselijk lichaam beter dan de stugge kussens van conventionele autostoelen. Het flexibele materiaal verspreidt daardoor het ­gewicht van de inzittende beter, zodat drukpunten worden vermeden. Hierdoor zou de chauffeur ­langere tijd uitgerust blijven.

 

Stabiel hoofd

Wellicht nog belangrijker is het kinetische ont­werpaspect van de stoel. De zitting en rugleuning bewegen flexibel mee met externe krachten. Hierdoor bewegen het bovenlichaam en de pelvis van de inzittende op een meer natuurlijke manier ­dan in een conventionele autostoel. Volgens Lexus stimuleert dit de natuurlijke beweging van de ruggengraat, waardoor ook het hoofd beter wordt gestabiliseerd – net als tijdens het lopen of rennen. Een stabieler hoofd zorgt volgens Lexus ook voor een stabieler blikveld met meer rijcomfort tot gevolg.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.