Een nieuw concept aan het dronefront: een enorme robotvogel. Volgens de bedenkers bestaat er zeker behoefte aan.

Bedrijven die elektrisch aangedreven, verticaal opstijgende en landende vliegtuigen ontwikkelen – zogenaamde eVTOL’s – schieten als paddenstoelen uit de grond.

Een opmerkelijke nieuwkomer is Phractyl. Deze Zuid-Afrikaanse startup wil een duurzame vervoersoplossing bieden voor moeilijk bereikbare gebieden in Afrika.


Rupsbanden

Die oplossing is de eenpersoons eVTOL Macrobat die eruit ziet als een enorme robotvogel. De Phractyl Macrobat is een opmerkelijke verschijning. De romp is voorzien van twee draaibaar opgehangen vleugels met elk een propeller.

Als landingsgestel heeft de vliegmachine twee robotpoten met onderaan een brede rupsband. De gestroomlijnde romp biedt plaats aan één persoon of vracht. De Macrobat kan worden bestuurd door een piloot aan boord of met afstands­bediening.



Robotpoten

Om op te stijgen, kantelt de cabine op de robotpoten naar achteren en draaien de vleugels nog verder door tot de propellers bijna verticaal staan.

Bij het wegvliegen kantelen de vleugels met de propellers geleidelijk terug naar voren, zodat ze meer aerodynamische lift genereren. De poten vouwen in de lucht weg onder de cabine voor een betere stroomlijning.


Zachte landing

Hoe serieus we dit project moeten nemen? Dat is moeilijk te zeggen. Een prototype is er nog niet, maar volgens Phractyl krijgt de Macrobat een laad­vermogen van 150 kilogram, een bereik van 150 kilometer en een maximumsnelheid van 180 kilometer per uur.

De Macrobat zou zachte landingen kunnen maken, wat ook wel moet met een landingsgestel voorzien van rupsbanden in plaats van wielen. Op de grond kunnen de rupsbanden korte afstanden rijden over ruw terrein.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Phractyl

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.