Europese start-ups halen meer geld op en groeien steeds harder. Uit een rapport van consultancybureau KPMG blijkt dat steeds meer investeerders interesse hebben in jonge bedrijven. Ook geldschieters uit de VS zien steeds meer in Europa.

Het rapport, dat gisteren verscheen, bekeek hoeveel geld start-ups dit jaar hebben binnengehaald, en in welke fase van hun bestaan die bedrijven zaten. Start-ups doorlopen vaak een paar specifieke fasen, van idee-zonder-product tot volwassen, winstmakend bedrijf en alles ertussenin.

Uit het rapport blijkt dat bedrijven steeds sneller deze fasen doorlopen. Mede daardoor namen de investeringen ook fors toe: dit jaar ging er per kwartaal drie miljard dollar om in de start-upwereld. KPMG vergeleek met name het eerste en tweede kwartaal van 2015. Wat daarbij opviel was dat, hoewel de investeringsgelden toenamen, het aantal deals daalde: 284 in het tweede kwart tegenover een record van 357 deals in het begin van het jaar.

Dat betekent niet dat het slecht gaat met bedrijven, alleen dat de grootste bedrijven meer geld ophalen. De zes topinvesteringen behelsden een vijfde van het totale investeringsbedrag in europa. 'Dat is niet ongewoon in de economie. Het 80-20 %-principe, waarbij een klein aantal spelers het meeste geld binnenhalen, komt vaker voor',  vertelt Jeroen Weimer, partner van KPMG Corporate Finance.

Onstuimig

De Nederlandse situatie is in grote lijnen vergelijkbaar met de Europese. 'Maar de bedrijven ontwikkelen zich hier minder onstuimig. Zo kennen we nog geen unicorns, start-ups die een miljard waard zijn geworden.' Toch ziet Weimer dat Nederland in een paar dingen uitblinkt. 'Neem onco-immunologie, medicijnen die het immuunsysteem stimuleren om kanker te bestrijden. Die techniek beheerst Nederland als de beste, en er gaat veel geld in om.'

Ook venture capitalists uit de VS komen tegenwoordig naar Europa doordat geld relatief goedkoop is en hier ook interessante start-up opportunities voor ze zijn. Hierdoor concurreren de Nederlandse investeerders met Amerikaanse en zien we die Amerikanen een steeds grotere rol spelen in de investeringspot. Er is echter ook een belangrijke rol weggelegd voor grote Europese bedrijven. Die zien start-ups als agents of change, die innoveren in een tempo dat de loggere bedrijven niet kunnen bijbenen. 'Bij KPMG doen we dat ook. Zo hebben we oonlangs een klein bedrijf overgenomen dat social media-analyses doet. Die technologie zouden wij niet zo rap kunnen doorontwikkelen. Daarvoor zijn start-ups onmisbaar .'

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.