Eureka

Een nieuw en autonoom werkend remlicht op ooghoogte laat motorrijders beter opvallen op de weg.

Het is voorjaar en dan komen de motorrijders weer tevoorschijn. Dan kan gevaarlijke situaties opleveren. De miljoenen automobilisten zijn tijdens de wintermaanden de aanwezigheid van motorrijders op de weg vaak helemaal ontwend. Zichtbaarheid is dan ook van cruciaal belang. Het Amerikaanse bedrijf BrakeFree Technologies ontwikkelde vanuit die gedachte een extra remlicht voor motorrijders.


Sterke magneten

Dit is een aanvulling op de vaak kleine remlichten op de motorfiets zelf – en bevindt zich op ooghoogte van de andere weggebruikers. Het Brake Free-remlicht wordt namelijk met twee sterke magneten achterop de motorhelm bevestigd. Zo is de module ook weer makkelijk te verwijderen en uit te wisselen met andere helmen.

Het remlicht wordt simpelweg geactiveerd met een druk op de knop, die ook met dikke handschoenen aan is te bedienen. Na het aanschakelen waarschuwt de verlichting met een of meerdere flitsen hoeveel batterijlading er nog is. Een volle batterij moet zo’n acht uur mee gaan.


Honderd rode leds

BrakeFree werkt helemaal autonoom, zonder fysieke of draadloze verbinding met de motorfiets. Het remlicht is voorzien van een versnellingsmeter en een gyroscoop die detecteren wanneer de motorfiets afremt. Zodra er snelheidsvermindering wordt gedetecteerd, door afremmen via de remmen, op de motor of door terug te schakelen, licht het remlicht op.
 


BrakeFree is voorzien van honderd rode leds die ook overdag goed zichtbaar zijn. En voor noodgevallen of om extra op te vallen, bijvoorbeeld tijdens het tussen de files doorrijden, is er een knipperfunctie.

Via de nog lopende crowdfunding-campagne wist BrakeFree Technologies in elk geval ruim twee keer de benodigde startfinanciering op te halen om de productie op te kunnen starten.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.