In het Duitse Jülich (Rijnland-Westfalen) is gisteren de grootste kunstzon ter wereld geïnstalleerd. Een raster van intense xenon-lampen moet helpen bij onderzoek naar zon-geproduceerd waterstof. 

Het apparaat met de naam Synlight is drie verdiepingen hoog en bestaat uit 149 xenonlampen van 7 kW elk. De lampen zitten in een paraboolvorm raster, en omdat xenonlampen een puntvormige lichtbron hebben is het licht heel precies op een klein oppervlak te focusseren. Omgerekend kunnen de lampen samen 11 MW/m2 leveren. Er kan op drie verschillende testkamers een lichtbundel focussen, zodat verschillende experimenten tegelijkertijd kunnen lopen. 

De kunstzon moet onderzoek vergemakkelijken. De zon zelf staat ver weg, schijnt niet ’s nachts en in landen als Duitsland is hij bovendien overdag niet altijd voldoende aanwezig. Door deze kunstzon kunnen onderzoekers nu wel dag en nacht experimenteren met fel 'zonlicht'. 

 

Zijaanzicht van Synlight

 

Waterstofproductie

De belangrijkste toepassing van het apparaat ligt bij onderzoek naar de productie van waterstof. Dat gas kan een duurzame brandstof zijn, omdat er bij verbranding geen CO2 vrijkomt. De productie kost echter veel energie, waardoor de duurzaamheid ter discussie staat. Water kan echter ook met zonne-energie gesplitst worden in zuurstof en waterstof. Dat proces is in het lab al meerdere keren aangetoond, maar op industriële schaal wordt het (nog) niet gedaan. De kunstzon kan helpen om de productie beter te begrijpen en een manier te vinden om het efficiënt te maken. Voor dergelijke experimenten zijn hoge temperaturen nodig, en Synlight kan een onderzoeksstation tot maximaal 3000 ºC verhitten. 

 

UV

Omdat xenonlampen naast zichtbaar licht ook veel UV-straling uitzenden, kan de kunstzon tevens helpen bij onderzoek naar het effect van deze straling op materialen. 

Synlight staat bij het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). hij kostte 3,5 miljoen euro, afkomstig van Noordrijn-Westfalen en het Duitse ministerie van economische zaken en energie.
 

Beeld: DLR

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.