Eureka

Parkeersystemen die fietsen verticaal ­ophangen, zijn er in overvloed. Dunner gezaaid zijn systemen die weinig of geen inspanning vragen, want meestal moet de fietser zelf zijn tweewieler deels of geheel kantelen. De Parkis, het fietsophangsysteem van de Litouwse ontwerper Bronius Rauba, neemt de fietser daarentegen vrijwel al het werk uit handen.

Zo’n beetje het enige wat de fietser moet doen, is zijn voorwiel in een beugel klemmen die is bevestigd aan een rechtopstaand gootje. Zodra het voorwiel een palletje neerdrukt, trekt een ontspannende veer de beugel – en daarmee het voorwiel – langs het gootje omhoog. Het rijwiel beweegt hierdoor snel naar voren én kantelt opwaarts. Het eindresultaat is een fiets die verticaal in het gootje staat geparkeerd.

Detail van de Parkis.
Detail van de Parkis.

Het terughalen van de fiets gaat net zo vlot, zegt een van de medewerkers van Bronius, Vygantas Radvila. ‘Door aan het zadel te trekken, glijdt de beugel weer naar beneden. De zwaartekracht helpt hierbij een handje.’ Zodra de beugel beneden is, moet de fietser zijn tweewieler eruit trekken. ‘Het palletje schiet dan weer terug, waardoor de veer blokkeert.’

Het Parkis-systeem scheelt volgens de ontwerpers 40 % aan parkeerruimte. Maar het belangrijkste voordeel is dat er geen fysieke inspanning nodig is. ‘De fiets deels of geheel draaien, is erg belastend. Dat is voor bijvoorbeeld ouderen bijna niet te doen.’

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.