Eureka

De helikopter heeft al bijna tachtig jaar hetzelfde iconische uiterlijk met een hoofdrotor voor de lift en een staartrotor voor de besturing en om te voorkomen dat de heli gaat ronddraaien. Het principe werkt, maar is niet eenvoudig te besturen. Met de nieuwe Workhorse SureFly evolueert het helikopterontwerp in zeker zin terug naar de oorsprong, begin twintigste eeuw, toen diverse prototypes werden gebouwd met meerdere rotors.

De SureFly heeft de lay-out van een ­quadcopter: op elk van de vier rotor­armen zijn twee rotors gemonteerd. Hierdoor is hij makkelijker te besturen en veiliger dan een helikopter.
 

Paardenvlieg

Het nieuwe ontwerp maakt gebruik van technieken afkomstig van verschillende bestaande producten van het Amerikaanse bedrijf Workhorse. Een daarvan is de HorseFly, een drone met de lay-out van een octocopter die vanaf het dak van een bestelbus pakjes van maximaal 4,5 kg kan bezorgen. Net als de HorseFly heeft de SureFly een lichtgewicht multicopter-r­ompconstructie van met koolstofvezel versterkte kunststof. Verder is hij voorzien van een hybride aandrijving ­afkomstig uit de bestelbussen en pick-uptrucks van Workhorse.

De in totaal acht rotors van de SureFly worden elk aangedreven door een aparte elektromotor. De benodigde stroom is afkomstig van een generator met benzinemotor.

Daarnaast is er een dubbel accupakket aan boord dat de elektromotoren vijf minuten lang van stroom kan voorzien. Dit zou net voldoende moeten zijn voor een noodlanding in het geval dat de benzinemotor uitvalt. Ook is er een ballistische parachute aan boord.
 

Ook voor de gewone garage

De SureFly is vooral bedoeld voor relatief korte afstanden op een hoogte van 1,2 km. Op een tank benzine kan de ­SureFly een uur vliegen, voldoende om een afstand van ongeveer 110 km af te leggen. Workhorse richt zich daarmee ­onder meer op forenzen, hulpdiensten, boeren en militaire toepassingen.

De Surefly heeft twee zitplaatsen en een leeggewicht van bijna 500 kg. Een zit­plaats kan worden opgeofferd om meer vrachtruimte te creëren. Tot slot zijn de vier rotorarmen inklapbaar om de SureFly in een gewone garage te kunnen parkeren.

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.