De autokoplamp projecteert de naderende verkeersborden op de weg, en ziet wanneer iemand wil oversteken.

De chip met de microspiegeltjes.

De nieuwe lamp van Mercedes bestaat uit een miljoen microspiegeltjes, die digitaal worden aangestuurd en met die miljoen pixels elk denkbaar lichtpatroon kunnen vormen. Het licht voor de spiegels is afkomstig van krachtige ledlampen.

De waarnemingen van de sensoren die toch al in de luxere modellen van Mercedes zitten, worden nu ook gebruikt om de koplampen aan te sturen.  Zo kan radar andere weggebruikers, bijvoorbeeld fietsers, waarnemen. Die worden door de software herkend en vervolgens krijgen de koplampen de opdracht de fietser extra uit te lichten om aanrijden te voorkomen. Mercedes claimt dat het licht zo wordt gericht dat het niet in het gezicht van de tegemoetkomende fietser schijnt.

Een veilige streep bij een wegafzetting.

De lampen helpen de bestuurder ook bij wegafzettingen. De software zorgt er dan voor dat de koplampen strepen op de weg projecteren waarbinnen de auto veilig de wegafzetting kan passeren. De koplampen kunnen ook strepen op de weg projecteren om op te oriënteren.

Mercedes noemt daarnaast toepassingen zoals het projecteren van verkeersborden op de weg en het aangeven van een afslag die de automobilist moet nemen. De vraag is wel wat dit geprojecteerde licht toevoegt aan de meestal toch al zeer duidelijk reflecterende verkeersborden of het navigatiescherm in de auto.  In andere landen zijn verkeersborden niet altijd reflecterend, en daar heeft de nieuwe koplamp wellicht meer nut.

Mercedes presenteerde het Digital Light afgelopen maand aan het publiek tijdens demonstratieritten in het donker. Het autobedrijf verwacht volgend jaar de eerste modellen met Digital Light uit te rusten, zij het dan wel meteen wat minder gedetailleerde uitvoering, namelijk een die hooguit 1024 pixels kan produceren.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.