EUREKA

Het Belgische Skymotion Solutions komt met een nieuw middel in de strijd tegen dodehoekongevallen: iCycleSafe. Sensoren in het fietspad laten een ledlamp aan de overkant van de afslag knipperen om rechts afslaande chauffeurs te waarschuwen voor (brom)fietsers naast hun vrachtwagen of auto.


Enkele meters voor de afslag liggen in het fietspad optische vezels verzonken. Ze zijn afgedekt door een drempel. Zodra een fietser over de drempel rijdt, vervormt de vezel en verandert de lichttransmissie.

Een datalogger schakelt daarop een knipperlicht in aan de overzijde van de afslag. Die lamp attenteert de chauffeer op een fietser aan de rechterzijde van de vrachtwagen of auto die mogelijk rechtdoor wil rijden. Het knipperen stopt zodra de fietser over een tweede drempel aan de overkant rijdt.

 


'In België zijn jaarlijks bijna 40 (brom)fietsers het slachtoffer van een dodehoekongeval', zegt Mohammed Taslidere, mede-eigenaar van Skymotion. ‘Dat betekent dat er om de negen dagen een slachtoffer valt.’ In Nederland kwamen in de periode 2005-2013 jaarlijks gemiddeld negen fietsers om als gevolg van dodehoekongelukken. Dit blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

 

Proeflocatie

Skymotion was tot voor kort van plan om samen met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een pilot uit te voeren in het Vlaamse Nazareth. ‘We kregen al snel een proeflocatie toegewezen.’ De financiering kwam echter niet rond: een crowdfundingsactie om het streefbedrag van 50 000 euro bij elkaar te sprokkelen, liep op niets uit.

De Gentse start-up probeert het nu via Kickstarter en heeft zijn zinnen gezet op pilots in Antwerpen en Nederland. Taslidere schat dat de aanlegkosten van het systeem, iCycleSafe gedoopt,op 20 000 à 25 000 euro.

 

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.