Straks is het tankstation een inductieplaat in de straat bij huis en op de parkeerplek bij het werk, zo voorzien het Britse architectenbureau Norman and Foster en autofabrikant Nissan. Zij presenteerden hun visie op de toekomst van het tankstation. Is zo'n station nog wel nodig als elektrische auto's een dominante positie hebben verworven?

Volgens de architecten en de automaker is het antwoord: nee. Het pompstation langs de weg heeft dan zijn langste tijd gehad. Als een auto alleen maar stroom nodig heeft, kan hij net zo goed thuis of op het werk opladen. Snoeren met stekker behoren ook tot het verleden: opladen gebeurt met inductie. De straat van de toekomst heeft bij elke parkeerplaats een inductiespoel in het wegdek. Zodra de elektrische auto erboven staat maakt deze contact en begint het oplaadprogramma. Het enige dat de bestuurder moet doen is aangeven hoeveel km hij de volgende dag wil rijden, de intelligentie in de oplaadmodule regelt dan wat het handigste moment is om op te laden of om juist stroom aan het net te leveren als er een overschot aan elektriciteit in de batterij zit. Hetzelfde geldt voor de parkeerplek op het werk.


Rijdende batterij

De elektriciteit wordt onder meer door zonnepanelen geleverd. Staat de auto overdag op het werk, dan zullen de panelen aldaar meestal meer dan genoeg leveren. Is de autobatterij overdag helemaal volgeladen, dan is er meestal capaciteit genoeg om ’s avonds aan het net terug te leveren. De vaste ritjes omvatten gemiddeld niet meer dan de 30 km tot 40 km die nu ook gebruikelijk zijn, de capaciteit van de batterijen ligt tegen die tijd op minstens 400 km. De auto is zo een rijdende batterij die zich overdag op het werk vollaadt met zonnestroom en daar ’s avonds gebruik van maakt. De zonnepanelen bij de woning laden de thuisbatterij vol of leveren aan het slimme elektriciteitsnet. Die thuisbaterij heeft genoeg capaciteit om in het thuisverbruik te voorzien.

In de verbeelding van Norman and Foster en Nissan is er nog geen zelfrijdende auto. Alleen automatisch parkeren zal gemeengoed zijn.

De uitkomst van hun gezamenlijke project die zij tijdens de autoshow in Geneve presenteerden, is vooral een verbeelding van hoe de toekomst er uit kan zien, ook om stedelijke planners ervan te doordringen dat ander autogebruik consequenties heeft voor de inrichting van de stad: die moet het opladen of ontladen van de stilstaande elektrische auto mogelijk maken. 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.