Eureka

De Nederlandse ontwerper Rhys Duindam bedacht een synthesizer met ruim vijfhonderd indrukbare pinnetjes: de Tingle.

Zien wat je hoort. Voelen wat je doet. Het is doodnormaal voor wie een gitaar of piano bespeelt. Maar de zintuigen van de synthesizerspeler komen niet echt aan hun trekken: hij is in de weer met schuif- en draaiknoppen, drukt toetsen in en loert naar oscilloscoopachtige beelden. ‘Wel even wat anders dan een trillende gitaar tegen je buik waarvan je de snaren ziet golven’, zegt muzikant en industrieel ontwerper Rhys Duindam.

De designer ontwierp daarom een ­vibrerende en golvende synthesizer: de Tingle, een klein vierkant bordje met ruim vijfhonderd pinnen die als pianotoetsen zijn in te drukken. De pinnetjes die worden ingedrukt, schieten door het bordje heen en steken er aan de andere kant weer uit. De muzikant moet het spijkerbedje van onderen bespelen, zegt Duindam. ‘Dat creëert van bovenaf gezien een golvend landschap van pinnen. Op die manier vloeien horen, zien en voelen samen.’


Klankkleur wordt trilling

De pinnetjes, die elke een eigen toon hebben, zijn verder gevoelig voor hoe ver ze worden ingedrukt. De combinatie van tonen en mate van indrukking genereert een specifieke klankkleur. Die klankkleuren zullen worden gekoppeld aan specifieke trillingen van de Tingle. Die trillingen zijn overigens nauwelijks te voelen. ‘Je registreert ze onbewust’, zegt Duindam. De Tingle reageert ook op kantelingen. ‘Hiermee stuur je diverse functies aan, bijvoorbeeld ruisonderdrukking.’

Het instrument is nog volop in ont­wikkeling. De start-up Tingle Sound, ­mede-opgericht door Duindam, probeert nu geld te verzamelen voor een goed werkend ­prototype. Daarna volgt een gang naar Kickstarter.


Tekst: ir. Jeroen Akkermans

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.