EUREKA

Een Australisch ontwerpteam introduceert een prototype van een voorvork voor een motorfiets die sturen en veren loskoppelt. Daardoor zou de motorrijder tot een seconde sneller door de bocht kunnen.

De telescopische voorvork met ingebouwde vering en demping is nauwelijks weg te denken van motorfietsen. Het hydraulische veersysteem is een slordige honderd jaar oud en zit op 90 % van alle wereldwijd  geproduceerde motorfietsen. De voorwielophanging van een motorfiets moet de voorste band op de grond houden op hobbelige wegen, de zijwaartse krachten in bochten opvangen en voorkomen dat de remkracht het wiel naar achteren duwt.

De telescopische voorvork doet zijn werk vrij goed, maar zorgt voor ongewenst gewicht hoog bij het balhoofd en heeft de neiging onder de krachten door te buigen. Daardoor kan er wrijving ontstaan in de vering en ook het voorwiel kan gaan wiebelen in bochten, waardoor de band grip kan verliezen. Tijdens het remmen heeft de motorfiets bovendien de neiging naar voren te duiken wanneer de telescoop inveert.

Een alternatief voor de telescoopvork is een draagarm voor het voorwiel, maar deze beperkt de stuuruitslag en steekt uit naar de zijkant, wat gevaarlijk kan zijn tijdens het overhellen in de bochten. Bovendien maakt de draagarm de besturing minder direct.

 

Stangen

Het TS3-concept van Motoinno is complexer, maar ontworpen om alle hiervoor genoemde problemen te elimineren.

Het voorwiel is opgehangen aan twee stangen, waarvan er vanaf de naaf een naar achteren en een schuin omhoog loopt. De uiteinden van beide stangen zijn verbonden met een scharnierende parallellogramconstructie, bestaande uit meerdere onderdelen, die weer zijn verbonden met het frame en de vering en schokdemper onder de tank. Dankzij deze constructie blijven de twee stangen van het voorwiel tijdens het veren onder dezelfde hoek staan.

De onderste stang zit vooraan star bevestigd aan een lange as, die scharnierend binnenin de naaf van het voorwiel is bevestigd. De bovenste stang is verbonden met de stuurinrichting en kan samen met het voorwiel heen en weer bewegen.

Dankzij deze complexe constructie is de veerbeweging volledig losgekoppeld van het stuur. Door de directe verbinding tussen het stuur en de as van het voorwiel zit er nagenoeg geen speling in de voorwielophanging,  waardoor de berijder strakker door bochten kan zonder risico op een wiebelend voorwiel.

De stuurhoek is instelbaar tot maar liefst 45°– meer dan op de gemiddelde motorfiets – en de duikhoek tijdens het remmen is eveneens instelbaar, zelfs tot een negatieve waarde.

 

Seconde

Volgens Motoinno konden ervaren testrijders met de TS3 op het racecircuit per bocht maar liefst een seconde tijdswinst pakken vergeleken met een Suzuki GSX-R750 met telescopische voorvork.

Het huidige TS3-prototype is opgebouwd rond een Ducati Super Sport 900 uit 1993. Als volgende stap wil Motoinno een compleet nieuw frame ontwikkelen met een Honda CBR600 motorblok en daarmee gaan racen in de Moto2-raceklasse.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.