Het Solar Team Twente heeft het ontwerp van zijn nieuwe zonneauto onthuld. De Twentenaren hopen met hun Red Shift in oktober de Bridgestone World Solar Challenge dwars door Australië te winnen.

De meest ingrijpende wijzigingen ten opzichte van de wagen waarmee Twente in 2015 tweede werd zijn opgelegd door nieuwe reglementen. Het maximale oppervlakte zonnepaneel is teruggebracht van 6 m2 naar 4 m2. Het team heeft dat vertaald in een ontwerp dat een halve meter smaller is. Verder zitten de panelen iets meer naar voren, zodat de luchtstroom aan de voorkant de wagen sterker op het wegdek drukt. Ook is het aantal wielkappen verminderd van drie naar twee. Technische verbeteringen, bijvoorbeeld van het batterijmanagement en de aandrijving, houdt het team voorlopig nog geheim.


Red Shift

De zonnewagen heeft de naam Red Shift gekregen, het resultaat van een door het team uitgeschreven naamgevingscompetitie. De naam staat voor de overgang van fossiele naar duurzame bronnen die het team met zijn activiteiten wil bevorderen. Het team bestaat uit twintig studenten van de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool.


Kinnesinne

In 2015 werd het Twentse team tweede, achter hun collega's uit Delft (lees: 'Nederlands succes in zonnerace'), waarbij het Twentse team de Delftenaren verweet op de laatste dag van het 3000 km lange parcours een gewaagde inhaalmanoeuvre uit te halen, die de Twentenaren dwong te remmen.

Twee jaar geleden was het nog de vraag of Twente opnieuw zou meedoen, maar inmiddels zijn er toch financiers gevonden bij overheden, onderwijsinstellingen en ondernemingen.
 

 

 

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.