Blog Nuna8

In alweer de achtste blog van dit achtste Nuon Solar Team wil ik jullie meenemen naar de kern van het lamineerproces. Letterlijk de kern, want tussen de twee lagen carbon van Nuna8 zit op vrijwel de hele auto een laag schuim. Dit schuim geeft de carbon sandwichdikte en het geeft de auto voldoende stijfheid.

We hebben grote platen schuim aangeleverd gekregen, en van al dat schuim de auto maken is behoorlijk wat werk. Het vormen van grote vlakke (of nauwelijks gekromde) stukken is nog relatief eenvoudig, dat is vooral een kwestie van secuur snijden en schuren om zo kieren te voorkomen. Het omvormen van vlakke stukken schuim tot vloeiende rondingen is een heel ander verhaal.

Het mooie van ons schuim is dat het bij zo’n 200 graden Celsius buigbaar wordt, en dat het wanneer het afkoelt weer hard wordt. Het enige ‘probleem’ hierbij is dat het schuim nadat je het uit de oven haalt binnen vijf seconden weer is afgekoeld, schuim vormen is dus een hectisch klusje waarbij stukken schuim zo snel mogelijk tegen de mal moeten worden gedrukt. Het vormen van het schuim leverde deze week genoeg stress, een mooie (zij het telkens kortdurige) voorproef op wat nog komen gaat: het lamineren van onze auto.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.