De Duitse start-up Lilium Aviation heeft 90 miljoen dollar opgehaald, zo heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt. Het door hen ontwikkelde vliegtuigje kan verticaal stijgen en landen en is volledig elektrisch.

Met de 90 miljoen dollar willen de ontwikkelaars van Lilium, vier afgestudeerden van de Technische Universität München, een nieuw prototype ontwikkelen dat plaats biedt aan vijf personen en vracht, met een actieradius van 300 km. Ze verwachten daarmee te kunnen voorzien in een vervoersbehoefte in druk stedelijk gebied, bijvoorbeeld tussen London Heathrow en het centrum van de Britse hoofdstad. Het toestel heeft aan een oppervlak van 15 x 15 m genoeg om te kunnen stijgen en landen.


Testvlucht

Met een eerste onbemande uitvoering van de Lilium werd afgelopen voorjaar een succesvolle testvlucht uitgevoerd. Dat heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat investeerders vertrouwen hebben in de door het bedrijf gebruikte techniek.
 


De ingenieurs uit München hebben zonder compromis gekozen voor de toekomst van elektrische aandrijving, mede vanwege geluid en emissies. Het toestel is uitgerust met kleine elektrisch aangedreven straalmotoren, die om hun as kunnen draaien. Bij opstijgen staan ze in de verticale stand en eenmaal op hoogte draaien ze gaandeweg steeds meer horizontaal totdat de door de vleugels gegenereerde lift voldoende is om in de lucht te blijven. In het nieuw te ontwikkelen model zitten 36 van die motoren met een totaalvermogen van 320 kW: 12 in beide voorvleugels en 24 in de staartvleugels. Die veelheid aan motoren zorgen tegelijk voor de veiligheid van het vliegtuig: mochten er een paar uitvallen, dan kan het toestel toch veilig landen. De kleine motoren produceren ook relatief weinig geluid, volgens het bedrijf vergelijkbaar met dat van een grote vrachtwagen.
 


Het toestel is zo eenvoudig mogelijk gehouden: de motoren zijn ondergebracht in een flap achterop de vleugels, de vleugel zelf draait dus niet zoals bij andere uitvoeringen die verticaal kunnen stijgen en landen. Omdat de straalmotoren in de lucht horizontaal komen te staan, haalt het toestel een flinke snelheid van 300 km/h, anders dan bij bijvoorbeeld quadcopters waar de propellers altijd verticaal staan.


Composiet

Om zo veel mogelijk gewicht te besparen is het toestel gemaakt van met koolstofvezel versterkt composiet. Het toestel heeft geen staart: stabiliteit wordt verkregen door het regelen van de stuwkracht van de motoren. Over de samenstelling van het batterijpakket is bij Lilium noch elders informatie te vinden.

Het bedrijf verwacht komend jaar zijn eerste bemande testvlucht te kunnen doen.
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.