Eureka

De droom van een vliegende auto dateert al uit de begintijd van de auto en het vliegtuig. Vele ontwerpen later is de massadoorbraak echter nog steeds ver weg. Vliegtuigfabrikant Airbus introduceert nu samen met ontwerpstudio Italdesign een nieuw conceptueel ontwerp voor een vliegende auto: de elektrisch aangedreven Pop.Up. Die moet verstopte wegen ontlasten en emissies helpen terug­dringen in de megasteden van de toekomst.

Het concept van de Pop.Up is gebaseerd op gedeeld gebruik. Elke reis begint door die te plannen via een bijbehorende app. Deze stelt vervolgens de beste route voor via de weg, de lucht en voor langere ­afstanden ook via de trein of te zijner tijd de Hyperloop. Dit alles zonder dat de passagiers hun cabine hoeven te verlaten of zich met de besturing van het voertuig bezig hoeven te houden.


Modulaire opbouw

De Pop.Up heeft een modulaire opbouw en bestaat uit een cabine voor de passagiers, een wegmodule met wielen en een luchtmodule met rotors. De zelfdragende cabine met plaats voor twee passagiers is gemaakt van met koolstof­vezels versterkte kunststof. Hij is 2,6 m lang, 1,4 m hoog en 1,5 m breed.

Afhankelijk van de optimale route is de capsule aan de weg- of luchtmodule te koppelen. De wegmodule heeft vier elektrisch aangedreven wielen. De luchtmodule is 5 bij 4,4 m groot en voorzien van acht in paren van twee opgestelde, tegen elkaar ­indraaiende rotors. Het koppelen en ontkoppelen van de weg- en luchtmodule gebeurt in wisselstations, waar ook de accu’s van beide modules worden opgeladen.

Volgens de ontwerpers wordt de ruimte op de grond en in de lucht zo maximaal benut. Het ontwerp verdeelt het vervoer namelijk over de ­
weg en de lucht, en minimaliseert het aantal geparkeerde voertuigen op de grond. De vraag is alleen of en wanneer dit toekomstscenario is te rea­liseren.


Tekst: ing. Paul Schilperoord, beeld: Italdesign

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.