Twaalf jaar na de laatste vlucht van de Concorde circuleren bij Airbus plannen om met een nieuwe versie van het supersonische vliegtuig te komen, de Concorde2. Die moet twee keer sneller vliegen dan het oorspronkelijke toestel.

De supersonische Concorde maakte zijn eerste commerciële vlucht in 1976 en vloog met een snelheid van twee keer die van het geluid. In 2000 verongelukte een opstijgend toestel bij vertrek van het Franse vliegveld Charles-de-Gaulle als gevolg van een losse metaalstrip op de startbaan. Die veroorzaakte een klapband en vervolgens het in brand vliegen van een van de brandstoftanks.

Luchtvaartmaatschappijen Air France en British Airways, die het vliegtuig gezamenlijk exploiteerden, besloten twaalf jaar geleden, op 24 oktober 2003, het toestel uit de vlucht te nemen, omdat er meer viel te verdienen aan het transport van businessclassreizigers met niet-supersonische vliegtuigen.

Toch heeft Airbus het idee van een supersonisch vliegtuig niet losgelaten. Onlangs maakte het Franse YouTube-net Patent Yogi details bekend aan de hand van de patenten die Airbus bij het Amerikaanse octrooibureau heeft gedeponeerd.

Kruishoogte

Het supersonische vliegtuig moet gaan vliegen met 4000 km/h, een kleine vier keer de geluidssnelheid. De kruishoogte ligt rond de 30 km – ter vergelijking: bij straalvliegtuigen is die rond 10 km – en het toestel heeft een bereik van een kleine 9000 km.

Het toestel krijgt drie typen motoren aan boord. De straalmotoren zijn er voor het opstijgen. Vlak voor het bereiken van de geluidssnelheden verdwijnen die motoren in de romp van het vliegtuig en wordt hun taak overgenomen door een raketmotor. Deze brandt op zuurstof en waterstof, en brengt het vliegtuig op zijn kruishoogte van 30 km. Daar aangekomen nemen twee ramjets de voortstuwing over en brengen het vliegtuig tot zijn maximale snelheid. Het landen gebeurt na afname van de snelheid zoals een gewoon straalvliegtuig dat doet.

Het doorbreken van de geluidsbarrière moet minder lawaai geven dan bij de oude Concorde door de andere vorm van het vliegtuig.

De patentinformatie geeft geen inzicht in het energiegebruik van het toestel. Met maximaal twintig zitplaatsen – de oude Concorde had er tussen de 82 en 128 – zullen de vliegtickets hoe dan ook extreem duur zijn.

 

Zie hier een video die Patent Yogi maakte van de Concorde2.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.