EUREKA

De G-Ro is een koffer die door zijn grote wielen ook op andere ondergrond dan de gladde vloer van een luchthaven gemakkelijk kan rijden.

Het monteren van wieltjes is een van de belangrijkste innovaties in de geschiedenis van de koffer. Vanaf dat moment hoeven reizigers niet meer te zeulen, maar kunnen ze hun koffer comfortabel  voorttrekken of duwen.

Hoe comfortabel dat gaat, is echter sterk afhankelijk van de ondergrond. Over een egale vloer op de luchthaven is geen probleem, maar over ongelijke stoeptegels gaat het een stuk lastiger.

De G-Ro van Shalgi Design Studio moet daar verandering in brengen. Deze koffer heeft twee grote wielen waarmee hij volgens de Amerikaanse ontwerpers zelfs makkelijk over ijs en zand kan rijden en zelfs trappen op en af.

 

Zwaartepunt

De twee grote, naafloze wielen zijn in het midden van de koffer aan de zijkanten gemonteerd. Dankzij de grootte van de wielen is er een groter contactoppervlak met de grond, waardoor de koffer veel comfortabeler rijdt. Het zwaartepunt van de koffer ligt dankzij de grote wielen ook gunstiger, dichter op het contactpunt van het wiel met de grond. Daardoor is de belasting op de hand van degene die de koffer voorttrekt lager dan bij een conventionele koffer, die verder naar voren overhelt.

De ruim tien jaar geleden geïntroduceerde luxe reiskoffer HENK had overigens ook al twee grote naafloze wielen, maar die kost een slordige 17 000 euro, zo’n zestig keer de prijs van de G-Ro.

 

Binnenruimte

De vrij platte wielen van de G-Ro zijn vanuit het midden op een uitstekend deel van de kofferbehuizing gemonteerd, waardoor er geen binnenruimte verloren gaat. De wielen steken slechts 1,5 cm uit om de kans op externe schade te minimaliseren. Doordat de koffer niet letterlijk op zijn wielen staat, wordt zo ook meer kofferruimte benut.

G-Ro is optioneel nog uit te rusten met een elektronische module met batterij en twee USB-poorten om gelijktijdig meerdere mobiele apparaten op te laden. Bovendien heeft de koffer een houder voor tablets, zodat de koffer tijdens het wachten op de luchthaven als bureau kan fungeren om nog even te werken.

De vraag naar een beter kofferontwerp is zo groot dat Shalgi Design Studio via crowdfunding 2646 % van het beoogde investeringsbedrag wist op te halen. De teller staat op bijna 3,8 miljoen dollar om de G-Ro in productie te nemen. De koffer zal in verschillende modellen en met verschillende wieldiameters worden geproduceerd.
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.