Naast de Amsterdamse RAI ligt een enorm gat waaruit ooit een groot hotel moet oprijzen. De bouwput wordt geflankeerd door een trambaan, er loopt een snelweg langs en dan is er ook nog de Noord/Zuidlijn. ‘Voordat je daar gaat bouwen, moet je goed kijken wat voor effect dat heeft op al die zaken in de omgeving’, zegt dr.ir.ing. Almer van der Stoel. Je wilt liever niet dat de tramlijn onderuit glijdt of dat er barsten komen in de A10.

Read this article in English

Dr.ir.ing. Almer van der Stoel (47) is medeoprichter van CRUX Engineering, een toonaangevend adviesbureau in de geotechniek. Daarnaast is hij betrokken bij het bedrijf High Five Solutions en de start-up Bambooder Biobased Fiber. Van der Stoel treedt internationaal op als geotechnisch expert en geeft deeltijd les aan de masteropleiding structural engineering van de Hogeschool van Amsterdam.


 

Van der Stoel is expert in het analyseren en doorrekenen van zulke situaties om nare verrassingen tijdens de bouw te voorkomen. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar voordat de Noord/Zuidlijn werd aangelegd, was het dat niet. Van der Stoel was als geotechnicus nauw betrokken bij het Amsterdamse megaproject.

Op het gebied van risicobeheersing deed hij er zoveel expertise op dat hij uiteindelijk met een compagnon het bedrijf CRUX Engineering oprichtte, waar hij nu directeur van is. ‘Het idee om van tevoren allerlei risico’s te berekenen om zo fysieke en maatschappelijke schade te voorkomen, wilden we ook bij kleinschaliger projecten gaan toepassen.’ Het bedrijf zou uitgroeien tot een toonaangevend adviesbureau.


Fundering

Dat de Noord/Zuidlijn zo’n innovatief project was, stimuleerde Van der Stoel om in deeltijd aan de TU Delft te promoveren op groutingtechnieken (grouting is het aanbrengen van een verstevigend cementmengsel). Hij werd bovendien medeontwikkelaar van een sonische boortechniek voor het aanbrengen van groutankers die bouwonderdelen vastzetten in de grond. Sonisch boren gebeurt op een heel hoge frequentie, waardoor er minder energie verloren gaat en de omgeving er minder onder lijdt. Bovendien zijn de ankers na afloop geheel te verwijderen, terwijl ze bij traditionele methodes (deels) in de grond blijven steken. Zijn bedrijf High Five past deze en andere innovatieve methodes toe bij funderingsprojecten.

Het derde bedrijf waarbij Van der Stoel betrokken is, Bambooder, probeert een nieuwe techniek op te schalen om vezels uit bamboe te halen: niet op chemische, maar op mechanische wijze. Volgens de ingenieur heef bamboecomposiet als milieuvriendelijk bouwmateriaal grote potentie. ‘De vezels hebben enorm veel treksterkte, vergelijkbaar met staal. Mijn droom is dat stalen ankers ooit worden gemaakt van bamboecomposiet. Dat vind ik echt belangrijk: er gaat nu erg veel staal de grond in, omdat er niets anders is.’


Hogeschool

Naast zijn ingenieurswerk heeft Van der Stoel altijd lesgegeven aan verschillende onderwijsinstellingen. Ook nu nog geeft hij les aan de Hogeschool van Amsterdam. ‘Ik breng mijn kennis graag over; maak mensen graag enthousiast. Aan studenten maak ik duidelijk dat ze als ingenieurs echt iets kunnen bereiken.’

Almer van der Stoel is een van de kandidaten voor de Prins Friso Ingenieursprijs van 2019. Wilt u meestemmen voor de publiekswinnaar? Breng uw stem uit op de KIVI-stempagina.

Tekst: Enith Vlooswijk

Foto: Robert Lagendijk

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.