Eureka

Met name remproblemen leiden bij elektrische fietsen tot ongelukken. Een antiblokkeersysteem voor ebikes moet daar iets tegen doen.

De toename van het aantal elektrische fietsen gaat gepaard met een oneven­redig hoge stijging van het aantal ongelukken. Door de hogere snelheden en zwaardere fietsen neemt vooral de hoeveelheid zwaargewonde en dodelijke slachtoffers toe.

Uit twee studies van Bosch Accident Research blijkt een aanzienlijk aantal ­ongelukken te komen door problemen met het remmen. Zo was bij 20 % van duizenden botsingen de fietser al tijdens het remmen, voor de klap, van de fiets gevallen. Volgens Bosch is het aantal ongelukken met een kwart te reduceren door elektrische fietsen te voorzien van remmen met een antiblokkeersysteem (ABS).
 

Verhoogde stabiliteit en wendbaarheid

Bosch ontwikkelde eBike ABS op basis van decennialange ervaring met ABS voor motorfietsen. Het systeem werkt met een controle-unit onder het stuur, die is gekoppeld aan de hydraulisch bediende voorrem en twee snelheidssensoren – een op elk wiel. De twee sensoren detecteren wanneer het voorwiel tijdens het remmen begint te blokkeren en het achterwiel van de grond gaat komen. Het ABS-rem­sys­teem reageert hierop door de voorrem iets te laten vieren, zodat het voorwiel tijdens het remmen blijft draaien zonder te blokkeren en het achterwiel op de grond blijft.

Bosch eBike ABS minimaliseert zo de kans dat de fietser tijdens het remmen over zijn stuur heen vliegt. Daarnaast verhoogt het systeem de stabiliteit en de wendbaarheid tijdens het remmen en vermindert het de remafstand.

Bosch test de eBike ABS vanaf dit najaar in de praktijk bij elektrische fietsen van een aantal bedrijfspartners. Volgend jaar is het systeem te koop.

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.