Electronicamaker Apple gaat speciale software inbouwen in hun nieuwe besturingssysteemupdate, waarmee gebruikersinformatie verzamelt wordt zonder dat de identiteit van de gebruiker te achterhalen is. Deze zogenoemde 'differentiële privacy' geeft bedrijven wél gegevens over aangeklikte links of woordgebruik in apps, maar anonimiseert ze.

Daarmee is Apple het eerste grote techbedrijf dat de problemen rond het verzamelen van big data erkent en een oplossing biedt. Techbedrijven zoals Google en Facebook willen namelijk graag veel informatie verzamelen over hun gebruikers. Wat ze zoeken, hoe ze dat zoeken, hoe ze praten - alles kan interessant zijn voor het bedrijf of adverteerders.

Vandaar dat al deze bedrijven gretig informatie opslurpen. Het probleem met dat gedrag is het privacyrisico: als iemand deze gegevens in handen krijgt, is het niet lastig om de grote datawolk te ontwarren en gegevens aan individuën te koppelen. Dat kan allerlei ongewenste gevolgen hebben; iemands zoekgeschiedenis achterhalen levert bijvoorbeeld genoeg informatie voor chantage.

Ruis

Om toch gebruik te maken van alle gebruikersdata, maar de privacy van het individu intact te laten, bedachten onderzoekers zo'n tien jaar terug een manier om databases te anonimiseren. Met 'differential privacy' voegt een algoritme een klein beetje 'ruis' aan de gegevens toe, waardoor iemand die op zoek is naar een individu in een database hem of haar niet (of in ieder geval veel moeilijker) kan vinden. Ondertussen blijven de patronen in de database echter behouden, dus kunnen bedrijven er nog steeds interessante informatie uit halen (bijvoorbeeld hoe vaak de 'aubergine'-emoji gebruikt wordt).

Investeerders

Apple liet in juni al weten dat ze in iOS 10 deze technologie willen gebruiken. Tijdens een gesprek met investeerders, vorige week, bevestigde CEO Tim Cook dat de prviacy-maatregel deze herfst in het nieuwe besturingssysteem komt. Daarmee heeft Apple in feite het beste van twee werelden: wél alle informatie over gebruikersgedrag, maar niet de slechte naam van 'dataslurper' die de privacy van gebruikers in gevaar brengt. Dat laatste is iets waar Google en Facebook regelmatig van beschuldigd worden.

Beeld: Pang Kakit

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.