Bij Audi bepalen auto’s zelf hun weg door de fabriek. Drones en robots reiken de monteur alle noodzakelijke onderdelen aan, die deels uit de 3D-printer komen. Big data zorgt ervoor dat het hele proces gestroomlijnd is. Zo ziet de slimme fabriek 4.0 van de Duitse auto-industrie eruit.

Het gaat nog om een testopstelling, bij de grote Audifabriek in het Duitse Ingolstad. De autobouwer wil zijn fabricageproces ingrijpend veranderen. Deels om de niet aflatende concurrentiestrijd het hoofd te bieden, waarbij het er om gaat de arbeidsproductiviteit zo ver mogelijk op te voeren. Maar ook en vooral omdat het inspelen op de wensen van de Audirijder ertoe leidt dat modellen tientallen uitvoeringsvariaties hebben: kleur, bekleding van de stoelen, ingebouwde elektronica, infotainment enzovoort. De klassieke productieaanpak voldoet daarvoor niet meer.


Geen lopende band

De ingrijpendste verandering in de nieuwe productiehal is het verdwijnen van de lopende band, de uitvinding van de Amerikaanse autobouwer Henri Ford die al een eeuw lang het aanzien van de autofabrieken in de wereld bepaalt. In de testfabriek kiezen de voertuigen hun eigen weg, al naar gelang de handeling die voor het betreffende exemplaar nodig is. De aanlevering van de onderdelen, via autonoom rijdende voertuigen of drones, is op die beweging van de auto-in-aanbouw afgestemd. Dat geldt vervolgens ook voor de aflevering.


Informatielaag

Het laat zich raden dat een dergelijk productie-aanpak alleen goed kan functioneren met een goed informatiesysteem. Daarom wordt alle data over de voortgang van productie, beschikbaarheid en locatie van onderdelen, en andere zaken zo verwerkt dat alle handelingen goed op elkaar zijn afgestemd. De lopende band mag dan zijn verdwenen, de combinatie van fysieke onderdelen en informatiestromen moet nog steeds zorgen voor een soepel, just-in-time functionerend geheel.


Smart Factory

De nieuwe opzet van de Audifabriek is een voorbeeld van de revolutie in het industriële productieproces, ook wel Industrie 4.0 of Smart Industry genoemd. Daarbij communiceren machines en onderdelen op een intelligente manier met elkaar. De mens is daarmee overigens niet verdwenen, zo benadrukten de mensen van Audi tijdens een speciale persexcursie keer op keer. Want een flexibel productieproces is onmogelijk zonder de flexibele inzet van mensen.


App

Audi heeft inmiddels ook een app uitgebracht over het logistieke probleem van de nieuwe autofabriek. De app 'Audi Logistik Challenge' is er zowel voor iOS als Android.

Lees het verhaal over de nieuwe productietechniek van Audi in het nieuwe januarinummer van De Ingenieur.

Bestel hier drie proefnummers of neem een abonnement voor de halve prijs.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.