Een nieuwe methode om een elektrische auto snel op te laden geeft 200 kilometer aan stroom in 10 minuten, zonder dat het de batterij beschadigt. Door het accupakket heel snel te verhitten kan er veel stroom worden overgedragen.

De vondst van de Pennsylvania State University kan een aantal barrieres voor elektrische auto's wegnemen. Nu is het onderweg opladen voor mensen die lange afstanden afleggen een probleem. Een half uur opladen voor enkele tientallen kilometer is niet ongewoon. Tanken van benzine is voorlopig in ieder geval nog veel sneller.

Sneller opladen kan wel; in Nederland kun je op een handvol plekken met 350 kW laden, waardoor je in tien minuten 200 km aan elektriciteit 'tankt'. Maar veel elektrische modellen zijn niet geschikt voor deze hoge capaciteit. Hoewel de nieuwe generatie batterijen mogelijk wél geschikt is voor snelladen, vereist het een complexere en dus duurdere batterij. Voor 'ouderwetse' lithium-ionbatterijen is te snel laden slecht voor de levensduur. Er ontstaan dan kleine plaatjes hard lithium op de anode in de batterij, waardoor die minder goed werkt.

 

Batterij snel verhitten

Dat euvel is verholpen door een truc van de Amerikaanse onderzoekers. Door de batterij te verwarmen tot 60 graden Celsius, dan op te laden en snel weer te koelen, loopt de accu in 10 minuten vol. Het verhitten is normaal gesproken ook schadelijk voor de batterij, maar in het experiment bleek de schade verwaarloosbaar, omdat de batterij maar heel kort heet is.

Om de accu snel te verhitten gebruikten de onderzoekers een nikkelen folie, dat de hele batterij verwarmt in minder dan dertig seconden. Hoe korter het verhitten duurt, hoe kleiner de schade aan de batterij. Dat bleek: na 2500 laadcycli was er nog 90 procent van de capaciteit over. De batterijen uit het experiment zijn dezelfde die nu in het gros van de elektrische auto's zit.

 

Dure elektrische auto's

Omdat er alleen een laag folie rond de accu nodig is, en een nieuwe oplaadpaal die het folie verhit, kan dit een relatief goedkope oplossing zijn om (super)snelladen mogelijk te maken. Aan de andere kant spelen laadpleinen nu al in op de volgende generatie batterijen, waar lange oplaadtijden mogelijk verleden tijd zijn. Tenminste, voor de duurdere modellen. Want een supersnellaad-batterij kost aanzienlijk meer dan een simpele batterij.


Beeld: MikesPhotos

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.