Deze week kondigt bandenproducent Goodyear zijn toekomstvisie aan op de autoshow van Genève. Het bedrijf ontwikkelt twee nieuwe concepten voor banden, één bolvormig en één met sensoren die wegkwaliteit en gladheid meten. Die laatste wordt nu al voorzichtig op auto's getest.


Goodyear mikt met zijn bandenplannen op de komst van de autonome auto. Die zal binnenkort realiteit worden, en de bandenmaker denkt dat het rubber op de weg kan helpen om de auto's beter en veiliger te maken.

Het eerste idee klinkt bijna té futuristisch: een bolvormige rubberband, die niet vastzit aan het chassis. In plaats daarvan hangt de band met magneten aan de auto. Daardoor kan de bol in alle richtingen draaien en is de auto dus extreem wendbaar. Als een auto alle kanten op kan, kan het ontwerp van parkeerplaatsen en wegen volgen Goodyear efficiënter worden.

Deze Eagle-360-band (zie foto) lijkt op meer dan één manier op een wiel uit sciencefictionfilms. Zo is het rubberoppervlak geïnspireerd op de natuur. Het lijkt op hersenkoraal, een koraalsoort die dezelfde kronkels heeft als een brein. Zo'n oppervlak werkt een beetje als een spons, waardoor het stijver wordt als de weg droog is en zachter bij regen. Daarmee neemt de kans op slippen af.


Sensor in het wiel

Een mooi idee, maar wellicht ook iets té buitenissig voor de nabije toekomst. Goodyear liet met hun andere ontwerp, de Intelligrip, zien dat ze ook haalbare ideeën hebben. De band lijkt veel meer op een 'normaal' autowiel, maar stiekem zit hij vol met gevanceerde sensoren. Die monitoren continu de toestand van de weg (hobbelig, nat, droog, glad) en geeft die informatie door aan de rijcomputer van een autonome auto. Zo heeft de auto een constant beeld van de weg en kan hij de remweg en bochtengraad nauwkeuriger berekenen.

Goodyear zegt dat ze, samen met autobouwers, aspecten van de Intelligrip al in auto's aan het bouwen zijn. Het bedrijf denkt dat de extra sensoren kunnen helpen om de auto geleidelijk aan meer dingen zelf te laten doen. Dat is een trend die in heel Europa aan de gang is; de autonome auto zal geleidelijk ontstaan, en niet in één keer ten tonele verschijnen zoals de plannen lijken van Google en Apple.

Images credit: Goodyear

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.