Dankzij nieuwe investeringen maakt autobouwer Lightyear in Helmond een doorstart. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend.

 

Het bedrijf heeft investeerders gevonden die samen voor acht miljoen euro hebben bijeengebracht. Daarmee start Lightyear een nieuw bedrijf dat helemaal focust op het produceren van de Lightyear 2, de betaalbare auto met zonnepanelen aan boord.

Het nieuws volgt op de bekendmaking van een paar weken geleden dat de productie van de Lightyear 1 werd gestaakt. Kort daarop ging dochter Atlas Technologies B.V. failliet.
 

‘Impact is groot’

‘Alle betrokkenen hebben hard gewerkt om onze missie te kunnen voortzetten’, zegt Lightyear-oprichter Lex Hoefsloot (op de foto rechts) in het persbericht. ‘Tijdens dit proces hebben we de belangen van alle betrokkenen voor ogen gehouden. We beseffen dat de impact op onze werknemers, investeerders, klanten en leveranciers groot is, maar we hebben geprobeerd voor iedereen de beste weg te vinden om verder te gaan.’
 

Lex Hoefsloot

Individuele investeerders

De doorstart zou plaatsvinden met 100 tot 180 van de 650 medewerkers, meldt NRC. Het geld voor de doorstart komt van een groep individuele investeerders verenigd in de ‘Individual Investors group’ (IIG). Initiator van deze groep, Arnoud Aalbersberg, laat in het persbericht weten opgelucht te zijn dat de investeerders in één dag de acht miljoen euro bij elkaar hebben gebracht.

‘Deze investeerders zijn aan boord sinds het allereerste begin. Dat laat zien dat we veel vertrouwen hebben in het bouwen van zonneauto’s voor een breder publiek, die minder afhankelijk zijn van het elektriciteitsnet.’
 

Patenten

Het intellectuele eigendom (IP) van Lightyear – de patenten op ontwikkelde technologie – wordt ook in de nieuwe onderneming ingebracht, als onderpand voor alle belanghebbenden, zo laat Lightyear weten.

Met acht miljoen kan het nieuwe bedrijf een tijdje vooruit. Toch zal voor het opzetten van een productielijn van de nieuwe auto een veelvoud van dit bedrag aan investeringen nodig zijn. Sommige experts schatten dat het benodigde kapitaal in de orde van een miljard euro zal liggen. De zoektocht naar investeringsgeld zal dus nog wel even doorgaan. Het is ook niet uitgesloten dat Lightyear op termijn een samenwerking met een ander bedrijf zal aangaan, zegt Rinke Zonneveld, topman van Invest-NL, in NRC. ‘Het is een ontzettend spannend avontuur.’


Openingsfoto: de Lightyear 2 moet een betaalbare auto met zonnepanelen worden. Foto Lightyear

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.