Eureka

Nu de marktintroductie van de zelfrijdende auto dichterbij komt, presenteren steeds meer autofabrikanten hun visie op de autonoom rijdende auto. Een hele reeks aan prototypen en concept cars laat zien hoe de inzittenden in de auto kunnen ontspannen of werken. De Zwitserse auto-ontwerpstudio Rinspeed gaat een stapje verder met de Oasis, een zelfrijdende concept car die dienstdoet als personal assistant, mobiel kantoor en taxi voor vrienden.

De Oasis is een tweezitter die wordt aangedreven door twee achterin geplaatste elektromotoren met elk een vermogen van 40 kW. Om het bereik van de standaardaccu te vergroten, is optioneel ­achterin een extra batterijpakket te plaatsten. De eigenaar kan de auto zelf besturen of autonoom laten rijden. ­Rinspeed heeft geprobeerd om de auto een meer huiselijk interieur te geven met twee comfortabele armstoelen, een houten vloer en voorin de auto zelfs een bak voor planten of voor het verbouwen van groenten en kruiden.

Het dashboard is voorzien van een ­entertainmentsysteem met breedbeeldscherm. Om daarop te werken, kan de autmobilist het stuur omklappen, waarna er in de vorm van het stuur een inzetstuk met toetsenbord en bekerhouders past.
 

Virtuele assistent

Het beeldscherm wordt ook benut door de virtuele personal assistant, die onder meer vertrektijden bepaalt op basis van je agenda en de actuele verkeerssituatie, en je herinnert aan boodschappen. De personal assistant is daarnaast actief op sociale media. Zo kan de auto een restaurant in de buurt aanraden op basis van reviews van vrienden op Facebook. De bestuurder hoeft voor het maken van een reservering alleen nog maar op ‘oké’ te drukken. Ook kan de auto zelf updates op Facebook posten om vrienden op de hoogte te houden van de rit.

Verder kan de Oasis een bericht sturen naar vrienden om de auto te lenen ­wanneer deze niet wordt gebruikt. Of de eigenaar kiest ervoor om de auto in te zetten als zelfrijdende taxi – leuk om nog wat bij te verdienen.

Staat de auto wel werkloos op een parkeerplaats, dan zit er aan de achterkant een afgesloten compartiment waarin leveranciers pakketjes kunnen bezorgen. Dit compartiment is te verwarmen of te koelen voor goederen die temperatuurgevoelig zijn, zoals verse etenswaren.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.