Eureka

AeroMobil gaat de concurrentiestrijd aan om de vliegende auto. Het Slowaakse bedrijf heeft maar liefst twee modellen in ontwikkeling. Als eerste komt naar verwachting in 2020 het model 4.0 STOL (Short Take-Off and Landing) met uitklapbare vleugels op de markt. Vijf à zeven jaar later volgt de onlangs gepresenteerde, elektrisch aangedreven 5.0 VTOL (Vertical Take-Off and Landing) die verticaal kan opstijgen en landen.

AeroMobil richt zich met die 5.0 VTOL op de autonome taximarkt. Het voertuig heeft vier zitplaatsen en kan deur-tot-deur vervoer verzorgen over middellange afstanden tot zevenhonderd kilometer. Daarbij worden de passagiers vanaf de instaplocatie over de weg naar de dichtstbijzijnde startbaan gereden, waar de 5.0 VTOL het luchtruim kiest.
 

De 5.0 VTOL in de vliegstand.

 

De 5.0 VTOL met ingeklapte vleugels.


De 5.0 VTOL heeft twee uitklapbare vleugels, die tijdens het rijden in de zijkanten liggen weggevouwen. Op beide vleugeluiteinden zit een elektrisch aangedreven propeller. Hiermee kan het voertuig verticaal opstijgen en landen – een helikopterplatform voldoet dus al als startbaan. Eenmaal in de lucht zorgt een elektrische duwpropeller op de achterkant voor de aandrijving. AeroMobil heeft verder nog geen specificaties van de elektrisch aangedreven 5.0 VTOL vrijgegeven.
 

De 4.0 STOL heeft op de weg zijn vleugels naar achteren geklapt.


De al verder ontwikkelde 4.0 STOL heeft een hybride aandrijving. Op de weg worden de voorwielen elektrisch aangedreven. In de lucht neemt de verbrandingsmotor het over en levert een maximumsnelheid van 360 kilometer per uur. In vliegmodus heeft de 4.0 STOL een spanwijdte van 8,8 meter. Doordat de vleugels tijdens het rijden op het dak komen te liggen, is de tweezitter bijna zes meter lang. Niet echt praktisch voor dagelijks woon- werkverkeer dus.


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.