Twee zelfrijdende bezorgauto's werden deze week gepresenteerd op electronicabeurs CES. Een pizzabezorgbus maakt de pizza vers terwijl de auto op weg is. En een groenten- en fruitbus brengt de SRV-wagen terug op straat.

De pizzabus komt van Toyota, dat in samenwerking met de keten Pizza Hut en andere bedrijven zoals Amazon autonome bezorging groot wil maken. Het Japanse autobedrijf wil de bus multifunctioneel maken, met ruimte voor een pizzaoven, maar ook voor een bed of bureau, zodat de e-palette dienst kan doen als mobiele hotelkamer.

 

Rijpe meloen kiezen

Ondertussen wil het bedrijf Robomart met hun wagen het groente- en fruitschap uit de supermarkt naar de huizen brengen. Hoewel bezorgdiensten van supermarkten steeds populairder worden, ook in Nederland, blijkt slechts een klein deel van de klanten online groenten te bestellen. Robotmart denkt dat dat komt doordat mensen de inpakmedewerker niet vertrouwen: liever zoekt de klant zelf een rijpe meloen of verse bloemkool uit.

 

Dat kan straks, dankzij een autonome wagen die rijdt op de software van hardwarebedrijf Nvidia. De wagen bevat een aantal schappen met verse groente, en de klant maakt via een app de auto open. Vervolgens kiest hij of zij de gewenste groente, sluit de wagen weer af en loopt terug naar huis. De schappen houden zelf bij welke groenten de klant koos, en zorgt dat het verschuldigde bedrag wordt afgeschreven via de app.

Een eerste prototype is nu af, en Robomart presenteerde het trots op CES. Nu willen ze een vergunning aanvragen in Californië. Die staat, waar ook technologiewalhalla Silicon Valley ligt, heeft verschillende experimenten met autonome voertuigen lopen.

 

Bezorger te duur

Beide initiatieven laten zien dat bedrijven behoefte hebben aan automatische bezorging. Hoogstwaarschijnlijk vinden ze menselijke bezorgers te duur en zijn ze hard op zoek naar alternatieven. Zonder bezorger kunnen de wagens dag en nacht werken. Als er een pizzaoven in de wagen staat, weet je zeker dat er altijd een verse pizza bij je aankomt, zelfs als je ver van de winkel af woont.

Overigens is de Pizza Hut niet de eerste die experimenteert met zelfrijdende technologie. Vorig jaar kwam Domino's in Nederland met het bericht dat ze kleine bezorgwagentjes (maximumsnelheid 5 kmh) zouden inzetten. Dat zijn echter kleine rijdende dozen, terwijl Toyota een echt bezorgbusje autonoom wil maken. Als het aan het autobedrijf ligt, zullen de eerste exemplaren gereed zijn tijdens de Olympische Spelen in Tokio in 2020.

Dat lijkt optimistisch, want veilig autonoom rijden vereist dat een auto ook op onvoorspelbaar menselijk rijgedrag kan anticiperen. Hoe Toyota (en Robomart) de technische horden willen nemen, blijft vooralsnog duister.

Openingsbeeld: een paar ideeën die Toyota heeft voor de autonome bezorgauto.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.