De Chinese media meldden afgelopen week de onthulling van de Autonomous Rapid Transit in de stad ZhuZhou. Deze bijzondere tram heeft alleen duidelijk strepen op de weg nodig om zijn weg te vinden.

Eigenlijk is de Autonomous Rapid Transit een rare hybride tussen bus en tram. Hij rijdt zonder bovenleiding, net als een bus. Maar net als een tram rijdt hij op een voorbestemd traject, alleen zonder rails. Een vrije rijbaan en duidelijke strepen op het wegdek zijn voldoende om het voertuig op rubber banden autonoom zijn weg te laten zoeken, waarbij sensoren in de gaten houden of er op de baan geen obstakels of andere weggebruikers zijn.

Volgens de ontwikkelaar van het voertuig, de Chinese treinenbouwer CRRC ZhuZhou Locomotive, biedt de Autonomous Rapid Transit vooral uitkomst voor steden die het geld niet hebben om dure trein- of metrolijnen aan te leggen.

 

Elektrisch

Het grote voordeel van het vervoermiddel is namelijk dat er nauwelijks extra kosten nodig zijn voor de infrastructuur. Dure rails, die veel onderhoud vergen, zijn niet nodig. Men moet alleen zorgen voor een vrije baan; een wegdeel waar geen andere weggebruikers te vinden zijn. Die garandeert vlotte doorstroming en voorkomt dat het voertuig te veel van doen heeft met ander verkeer. In het exemplaar dat nu is gedemonstreerd zit nog wel een bestuurder aan boord vanwege de veiligheid.
 


 

Het voertuig rijdt elektrisch en heeft accu’s aan boord. In 10 minuten laadt hij voldoende stroom voor een afstand van zo’n 25 km. Hij heeft een maximum snelheid van 70 km/h.


Minder ruimte

Naast de eenvoudige implementatie in bestaande infrastructuur heeft de Autonomous Rapid Transit als voordeel dat er meer passagiers in kunnen, zo’n honderd per rijtuig. Het complete voertuig is modulair opgebouwd: er kunnen meerdere rijtuigen worden gecombineerd. Omdat de Transit rijdt met trajectgeleiding heeft hij in het verkeer ook minder ruimte nodig: de vrije trambaan kan vrij smal zijn.

In Zhuzhou is nu begonnen met de aanleg van een eerste 6,5 km lange vrije baan voor de Autonomous Rapid Transit: verwacht wordt dat die ergens in 2018 zijn lijndienst gaat verzorgen.


Nederland

In Nederland heeft het bedrijf Advanced Public Transport Systems van Ruud Bouwman geprobeerd met de Phileas een soortgelijk systeem te introduceren, zij het met andere techniek. De Phileas berekende zelf zijn route en gebruikte magneetjes in het wegdek ter controle. Technische complicaties en problemen met toeleveranciers hebben ertoe geleid dat het bedrijf in 2014 failliet ging. Het is nooit gelukt om de Phileas een autonoom bestuurde lijndienst te laten verzorgen.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.