Eureka

Terwijl de zelfrijdende personenauto onderwerp blijft van discussie, worden autonome voertuigen in de industrie allang ingezet. Op afgesloten terrein, in een georganiseerde omgeving is het vaak immers een stuk overzichtelijk dan op de openbare weg. Honda ziet hier ook potentieel en ontwikkelde het Autonomous Work Vehicle.

De Honda AWV is in feite een aangepaste 4x4-quadbike zonder zadel. In plaats daarvan heeft het voertuig gps, sensoren en actuatoren om autonoom rijden mogelijk te maken.

Boven op de AWV zit een eenvoudig railsysteem voor vervoer van vracht of het monteren van hulpsystemen. Dit maakt allerlei toepassingen mogelijk, zoals het vervoer van noodhulpgoederen, zwaar materieel of bouwmaterialen, of het uitvoeren van taken variërend van sneeuwruimen tot het heel gericht bespuiten van gewassen met insecticiden.
 

Efficiënter dan schapen

De AWV kan simpelweg van A naar B rijden, een bepaald rijpatroon afleggen of iemand anders volgen. De laatste optie is onlangs getest door brandweermannen in de Amerikaanse staat Colorado. AWV’s volgden hen over bebost terrein om zwaar materieel en bluswater te vervoeren voor het bestrijden van de grootschalige bosbranden afgelopen jaar. Dit voorkomt oververmoeidheid en blessures bij de brandweermannen, die anders met een slordige 30 kilogram rondsjouwen.
 


In de staat North Carolina mochten AWV’s voorzien van een grasmaaier onkruid onder controle houden dat velden met zonnepanelen dreigt te overwoekeren. Dit bleek efficiënter te werken dan handmatig bijhouden of schapen inzetten.

Nu de AWV na een periode van bètatests nuttig is gebleken op diverse terreinen, is Honda op zoek naar zaken- en technologiepartners om het voertuig mee door te ontwikkelen voor allerlei specifieke toepassingen.
 


Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.