Entertainmentbedrijf Disney heeft een nieuwe manier bedacht om mensen in een andere werkelijkheid onder te dompelen: een bankje met een camera en een scherm waarop allerlei 3D-beelden verschijnen. Het maakt van het normaal wat isolerende augmented reality een sociaal gebeuren.

Het project gaat verder dan alleen maar een camera en wat projecties. Door de techniek die Disney de afgelopen jaren ontwikkelde, zijn de olifanten, ezeltjes en andere dieren die in het voorbeeldfilmpje langskomen haast tastbaar. Beweeg je hand achter het beest en op het scherm gebeurt hetzelfde. Het is lastig in woorden te vatten, maar deze video maakt het meteen duidelijk:
 

 

Razendsnel op het scherm

Deze '3D-projecties' zijn mogelijk dankzij een dieptesensor en een camera. Die maken een 3D-beeld van de personen die op het bankje zitten en weten daardoor precies hoe 'diep' de animatie moet worden afgebeeld. Verder worden ze in real-time gerendered, waardoor ze zich kunnen aanpassen; als iemand gaat verzitten, zal ook de animatie verplaatsen. Als iemand zijn hand achter een animatie beweegt, verplaatst het dier zich naar de voorgrond.

Dat alles was een paar jaar terug nog niet mogelijk. Dankzij de grotere rekenkracht van de animatiecomputers lukt het nu pas om personages razendsnel op het scherm te toveren. Slimme algoritmes zorgen ervoor dat ze steeds echter bewegen en kunnen interacteren met mensen.

Voor een bedrijf als Disney is dat natuurlijk een aanlokkelijk toekomstperspectief. Straks kijk je niet meer naar de nieuwste film, maar dans je samen met Elsa van Frozen over het ijs.

 

Socialere ervaring

De magic bench betekent een stapje voorwaarts voor augmented reality. Bij deze techniek wordt er een digitale laag over de echte wereld gelegd. Denk aan Google Glass (lees: 'Google Glass maakt comeback'), waar in het brillenglas informatie getoond wordt over de wereld.

Vaak is augmented reality echter erg individueel: je hebt een headset nodig of je moet je telefoon voor je gezicht houden. Door de alternatieve realiteit op een groot scherm te projecteren, maken dit soort toepassingen augmented reality plotseling ook leuk voor groepen. Daardoor wordt de ervaring socialer, en juist het sociale aspect is cruciaal om een techniek door te laten breken. Wie weet helpt dit kleine, ogenschijnlijk normale bankje dus wel om augmented reality eindelijk mainstream te maken.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.