Bij het MisterGreen snellaadstation Haarrijn, tussen Utrecht en Amsterdam, helpt een groot batterijpakket om piekstroom te leveren. De opslag is opgebouwd uit afgeschreven autobatterijen. Het station moet piekbelasting opvangen met het 90 kWh grote batterijpakket. ‘Hiermee voorkomen we de aanleg van kostbare netkabels’, zegt Mark Schreurs van MisterGreen.

Als verschillende auto’s tegelijkertijd de snellader willen gebruiken, komt de piekbelasting al gauw boven de 3x 250 Ampère waar de laders nu standaard op zijn aangesloten. ‘Ik kan de netaansluiting laten verzwaren, maar dat kost veel geld’, zegt Schreurs. Een batterijpakket is voor hem financieel veel gunstiger om die piekbelasting op te vangen. En bij Haarrijn, waar het dak van het laadstation vol ligt met zonnepanelen, maakt de 90 kWh batterij-opslag het ook mogelijk zonnestroom te leveren als het bewolkt is. De panelen leveren gemiddeld 25 kWh per dag (40 kWh in de zomer en 10 kWh in de winter). Vandaag maakte MisterGreen het gebruik van de batterij-opslag bekend.


Second Life-batterij

MisterGreen heeft een gunstige business case van zijn de batterijopslag te pakken, door tweedehand batterijen te gebruiken. ‘Batterijen hebben een levensduur van zo’n 20 jaar, maar zijn na 5 jaar minder geschikt om vol vermogen in de auto te leveren. Ze zijn dan nog wel goed genoeg voor opslag. Ze krijgen dus een tweede leven, en waren vor ons veel goedkoper dan een volledig nieuw accupakket.’ Daar komen dan wel weer de kosten bij om de accu’s geschikt te maken voor hun tweede opslagfunctie. De batterij-opslag is geleverd door netleverancier Alfen. 'Het is de eerste opslag waarin we tweedehands batterijen gebruiken;, aldus Evert Raaijen van Alfen. 

Uit de gebruikstatistiek van zijn laadstations weet Schreurs dat de meeste voertuigen rond de spits in een kwartier tijd zo’n 10 kWh bijladen. ‘Juist in de spits kan het druk zijn, dus dan helpt de batterij-opslag om die piekbelasting te leveren.’ Winst is er vooral wanneer die piekbelasting de 3 x 250 A te boven gaat. ‘Ik kan die zware laadprestatie met de batterij-opslag leveren zonder mijn aansluiting op het net te hoeven verzwaren.’


Stedin financiert mee

Zo’n verzwaarde aansluiting zou niet alleen MisterGreen veel geld kosten vanwege hogere tarieven, maar ook netbeheerder Stedin, die formeel verplicht is om in elke capaciteitsvraag te voorzien. ‘Het laadstation ligt midden tussen de weilanden langs de A2. Zo’n verzwaarde aansluiting zou van ons een enorme investering vereisen’, aldus woordvoerder Harald Hanemaaijer van Stedin. ‘Bovendien helpt de combinatie van zonnepaneel en batterij van het laadstation heel erg mee om de stabiliteit van het net in stand te houden.’ Voor Stedin reden genoeg om de investering die MisterGreen moet doen voor zijn accupakket, voor de helft te financieren.

Schreurs wil de batterij-opslag niet tot dit ene laadstation beperken. Binnenkort komt er in Utrecht een tweede, in 2017 wil hij er twintig laadstations mee voorzien.  Voor het gebied waar Stedin actief is, de provincies Utrecht en Zuid-Holland, heeft de netbeheerder afgesproken ook aan die opslag financieel bij te dragen.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.