Vandaag is begonnen met de bouw van een fietsbrug uit de 3D-betonprinter. Het 8 m lange exemplaar komt over de Peelse Loop bij het Brabantse Gemert.

Aan de TU Eindhoven werkt hoogleraar Theo Salet al langer aan een procedé van 3D-betonprinten (lees: ‘3D-betonprinter in gebruik genomen’). De daar ontwikkelde techniek wordt nu voor het eerst door bouwbedrijf BAM toegepast in een concreet project, zij het nog wel voorzichtig. Het gaat om een nieuwe fietsbrug over de Peelse Loop bij het Brabantse Gemert. De brug is 8 m lang en 3,5 m breed. Een relatief klein project zonder zwaar verkeer, maar wel het begin van gebruik van deze nieuwe productiemethode. Ingenieursbureau Witteveen+Bos maakte het ontwerp van de brug.


Vormvrijheid

‘De voordelen van printen zijn groot’, zegt Bert Ooms van BAM-Infra. 'Voor het storten van de brug hebben we geen bekisting nodig, alleen de beide brughoofden bouwen we nu nog traditioneel met een bekisting.’ 3D-printen geeft ook een veel grotere ontwerpvrijheid. ‘De brug is hol, wat met bekisting vrijwel niet is te doen, en dat scheelt dus gewicht en materiaal, terwijl we niets inboeten aan sterkte.’

Het printen van de brugelementen.

De brug wordt opgebouwd uit acht elementen van één meter lang. De betonprinter van de TU Eindhoven produceert die verticaal: elke printgang voegt een centimeter beton toe, dat met het beton dat er al ligt vervolgens één geheel vormt. ‘De TU heeft een printprocédé ontwikkeld waarmee het beton uiteindelijk dezelfde eigenschappen krijgt als bij het storten.’ Na het drogen worden die elementen tegen elkaar gezet en voorzien van trekstangen. Het geheel gaat vervolgens naar Gemert en wordt daar tussen de twee brughoofden geplaats, waarna de trekstangen op spanning worden gebracht.


Rondreizende printer

Voor de toekomst voorziet Ooms dat de printer naar de bouwlocatie gaat, daar het gewenste product maakt, en vervolgens verkast naar het volgende werk. ‘Afhankelijk van het soort brug kan dat enorm gaan schelen in de bouwtijd.’ Salet werkt momenteel aan de mogelijkheid om zowel het beton als de wapening te printen.

De fietsbrug wordt september in gebruik genomen. Fietsbruggen blijken overigens populair om nieuwe bouwmaterialen uit te proberen. Zo had de TU EIndhoven vorig jaar de primeur van een fietsbrug gemaakt van biocomposiet (lees: 'TU Eindhoven heeft brug van biocomposiet'). De brug in Gemert is geen wereldprimeur: die had het Institute of Advanced Architecture of Catalonia eind vorig jaar.
 


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.