Deze week voltooide het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles zijn grootste project tot nu toe, de Airlander 10. Dit is een nieuw type zeppelin zonder interne, stijve structuur, maar wel met alle voordelen van de grote luchtschepen. Het gevaarte gaat onder andere dienen voor observatie.


De makers zien in de Airlander 10 de toekomst van luchtvaarttechnologie. Hij combineert het beste van zeppelins, vliegtuigen en helikopters in een zuinig en duurzaam luchtvaartuig. Verticaal gemonteerde propellors duwen het luchtschip omhoog, en houden het geheel stabiel tijdens de vlucht. Kleine vleugeltjes aan weerszijden en een opmerkelijk ontwerp van de luchtzakken zorgen voor optimale aerodynamica. Daardoor zou de Airlander volgens de makers tot drie weken onafgebroken in de lucht kunnen blijven.

Geen skelet

In tegenstelling tot een traditionele zeppelin bevat de Airlander 10 geen aluminium skelet, waardoor het geheel lichter is en sneller kan bewegen. Daarnaast zijn de cockpit en motoromhulsels van koolstofvezel gemaakt, voor extra gewichtsbesparing.

Pakketjes bezorgen

De voltooiing van het eerste model Airlander maakt de weg vrij voor een eerste vlucht, die in de lente staat gepland. Hybrid Air Vehicles wil hun luchtschip uitvoerig testen, met ten minste tweehonderd vluchturen. Daarna is hij mogelijk in te zetten voor aardobservatie van dichtbij. Toepassingen als bewaking, communicatie en pakketbezorging behoren ook tot de mogelijkheden.
 

 

Openingsfoto en video: Hybrid Air Vehicles.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.