Bussenmaker VDL uit Eindhoven gaat één van zijn voertuigen voorzien van een mierenzuur-motor. Daarmee kan de bus op waterstof rijden, zonder de bekende problemen van een conventionele waterstofwagen. De techniek is afkomstig van een studenteam van de TU/e. VDL hoopt de bus dit jaar nog op de weg te krijgen.

Update: Team Fast kondigde onlangs aan dat ze toch geen bus zullen uitrusten met een mierenzuur-installatie. In plaats daarvan bouwen ze een aanhangwagen met mierenzuur-reactor die als range extendor dient. Daarmee kan een (waterstof)voertuig 200 km meer rijden dan normaal.

Mierenzuurauto's zijn een nieuwe manier om voertuigen op waterstof te laten rijden. Puur waterstof in een tank stoppen is lastig, omdat het gas vluchtig is en veel ruimte inneemt. Mierenzuur is daarentegen vloeibaar bij kamertemperatuur en relatief eenvoudig om te zetten in H2.


Omgebouwd wagentje

Team Fast, een groep studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, presenteerde begin dit jaar hun prototype mierenzuurauto. Dat was nog een omgebouwde RC-wagen met een klein tankje aan boord. Toen maakte het team echter al hun ambitie om een bus op het zuur te laten rijden bekend. VDL lijkt nu dus de partij die de eerste mierenzuurwagen ter wereld gaat bouwen.

Voordat het systeem werkt moeten er echter wel een paar hobbels genomen worden. De omzetting van mierenzuur (CH2O2) naar waterstofgas (H2) en koolstofdioxide (CO2) vereist een katalysator. Tot voor kort was daar geen ideale kandidaat voor - de meeste katalysatoren werkten niet snel genoeg om een verbrandingsmotor te voeden. Onderzoeker Filenko van de TU/e ontdekte een nieuwe katalysator die wél snel werkt, maar specialistische zuurstofvrije tanks vereist. Team Fast gebruikte die katalysator niet in hun prototype en waarschijnlijk komt die ook niet in de bus.

Daarnaast is mierenzuur corrosief en moet een manier gevonden worden om het te vervoeren en door buizen te leiden die bestand zijn tegen de vloeistof.

Hoe het bedrijf die problemen gaat aanpakken is nog niet bekend, maar toch verwachten ze voor het einde van het jaar een bestaande bus van een mierenzuurtoevoer te kunnen voorzien.

Openingsfoto: de elektrische Citea van VDL. Eén van deze bussen krijgt een mierenzuurinstallatie. Credit: Mauritsvink

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.