De autodienst van Californië (Verenigde Staten) staat proeven met zelfrijdende taxi’s toe, zonder bestuurder in het voertuig. Tot nu toe moest er altijd iemand in de auto zijn die kan ingrijpen.

De documenten waarin de goedkeuring is geregeld werden eerder bekend gemaakt door het Amerikaanse tijdschrift IEEE Spectrum. Ze bevatten regels over het gebied waarin de voertuigen mogen opereren, de wijze waarop de auto reageert op noodsituaties en hoe hij omgaat met hulp- en politiediensten.

Waymo gaat met 52 voertuigen rijden, allemaal Chrysler Pacifica hybrid minivans. Dat zijn dezelfde voertuigen waarmee het bedrijf al proeven doet in de staat Arizona. Die staat legt geen enkele beperking op, de regels daar zijn aanzienlijk soepeler is dan in Californië. Voor ons zullen de regels in Calofornië mogelijk als voorbeeld dienen voor eventuele proeven in Nederland.


Beperkt gebied

De voertuigen worden alleen getest in een beperkt gebied van zo’n 130 km2 rond de kantoren van Google in Mountain View. Reizigers kunnen geen bestemming buiten dat gebied kiezen en software staat ook niet toe dat het voertuig daar rijdt.

De voertuigen rijden met een maximale snelheid van 100 km/h, en kunnen ook rijden bij lichte regen, mist en tijdens de nacht. In geval van zware regen, sneeuw, ijzel, overstromingen of het ontbreken van wegverharding gaat het voertuig in zijn ‘minimaal-risico mode’, wat neerkomt op stilstaan aan de kant van de weg. Ook bij een technisch mankement, als de auto iets of iemand raakt en wanneer de airbags in werking treden, gaat het voertuig aan de kant staan.


Inbreken en uitschakelen

Het Californische Department of Motor Vehicles stelt de eis dat er op afstand kan worden ingegrepen wanneer de auto pech heeft of er sprake is van een ongeluk. Bij Waymo kan de bestuurder op afstand niet het stuur overnemen. Volgens Waymo is dit vanwege veiligheidsredenen. Er komen wel zogeheten Fleet Response Specialists die de voertuigen op afstand in de gaten houden en een Rider Support Team dat passagiers hulp kan bieden.

Ten aanzien van de hulp- en politiediensten laat Waymo weten dat de zelfrijdende auto sirenes en zwaailichten herkent, en in reactie daarop aan de kant van de weg gaat staan tot ze voorbij zijn. Het voertuig kan ook zijn deuren ontgrendelen of het raam naar beneden doen wanneer een agent naar de auto komt en via de auto contact op wil nemen met het Rider Support Team. De autoriteiten beschikken ook over instructies van Waymo hoe ze in het voertuig kunnen inbreken en het kunnen uitschakelen. Dat gebeurt met een e-stop of met het invoeren van een bepaalde code via knoppen op het dashboard.

Voordat Waymo zijn volledig autonome taxi’s gaat aanbieden zullen bestuurders vanuit de voertuigen het aangegeven gebied eerst gedetailleerd in kaart gaan brengen, binnen enkele maanden daarna gaat de taxidienst van start gaat. Ergens eind van het jaar gaat Waymo een betalde autonome taxidienst starten in Phoenix Arizona. Momenteel zijn de voertuigen daarvoor in bestelling.

 

Hieronder een promotiefilm van Waymo:


 

 
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.