Vanaf 1 mei verzorg Uber het openbaar vervoer in de Canadese stad Innisfil. Het inschakelen van het platform kost de 30.000 inwoners tellende gemeente aanzienlijk minder dan het opzetten van buslijnen.

Innisfil, te vinden nabij de Grote Meren van Noord-Amerika, is een van de eerste steden waar Uber is ingeschakeld om het complete openbaar vervoer in de gemeente te verzorgen. Tot nu toe beschikt de stad daar niet over, er loopt alleen een spoorlijn naar Toronto.

In eerste instantie is gekeken naar het opzetten van een aantal buslijnen. De totale kosten, inclusief aanschaf van materieel en plaatsing van bushaltes, van een enkele bus zou de gemeente jaarlijks $ 270.000 (Canadese dollars) (€ 190.000) gaan kosten, terwijl de gemeente een budget had vrijgemaakt van $ 100.000 (€70.000). Bovendien wil de gemeente een vraag gestuurd vervoerssysteem. Na een aanbesteding besloot de gemeente Innisfil met Uber in zee te gaan, die er al langer op uit is om openbaarvervoerdiensten over te nemen, en daarmee met name in de VS actief bezig is.


Vrijwilligers als chauffeur

Uber maakt voor zijn dienstverlening gebruik van vrijwilligers als chauffeurs (UberPool). Alle chauffeurs worden gescreend door de Canadese politie en moeten beschikken over een verzekering. Vooral de bestaande taxibedrijven hadden daar op aangedrongen om praktijken die zich elders met Uberchauffeurs voordoen te vermijden. Uber zelf beslist over de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs. Vrijwilligers die zich als chauffeur melden krijgen van de gemeente een bonus van $ 100 (€70).

Innisfil subsidieert de ritprijs. Gebruikers betalen $ 3 (€ 2,10) of $ 5 (€ 3,50) voor ritjes binnen de gemeentegrens. Het verschil met de ritprijs die Uber berekent wordt gesubsidieerd tot een maximaal bedrag van $ 26 (€ 18,15) per rit.

Het bestellen van de taxi gaat als gebruikelijk via de Uberapp. Bewoners die niet over een smartphone beschikken kunnen bij een aantal drukbezochte plekken in Innisfil hun vervoer bestellen via een publieke iPad.


Evaluatie na een jaar

De gemeente heeft met Uber in eerste instantie een contract van een jaar, waarna een evaluatie volgt. Die gaat met name over de kwaliteit van het vervoersaanbod, de mate waarin het wordt gebruikt, de uiteindelijke kosten voor de gemeente en dergelijke. Vreemd genoeg ontbreken in de evaluatielijst de chauffeurs die het vervoer gaan verzorgen.

De taxibedrijven blijven in Innisfil rijden: bij hen is het opsteken van je hand nog steeds een van de manieren om vervoerd te worden. Taxi’s garanderen bovendien dat je de rit niet met een vreemde hoeft te delen. De taxibedrijven worden verder ingeschakeld voor het vervoer van mensen waarvan het handicap speciale voorzieningen aan het voertuig vereist.
 

Het stadhuis van Innisfil.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.