Eureka

Rinspeed bedacht een autoconcept waarbij de carrosserie makkelijk is te scheiden van het chassis. Daarmee is een bestelbus gemakkelijk te veranderen in een rijdend kantoor.

Naarmate de ontwikkeling steeds meer richting zelfrijdende auto’s gaat, neemt de hoeveelheid elektronica in moderne voertuigen toe. Al die elektronica en software verouderen echter veel sneller dan de rest van de auto. Dat betekent dat auto’s straks om die reden steeds sneller worden afgeschreven. Het Zwitserse bedrijf Rinspeed bedacht een ­oplossing: splits de auto op in enerzijds een chassis met alle aandrijftechniek en elektronica en anderzijds een ­afneembare carrosserie.
 

Rijdend kantoor

Volgens het concept Rinspeed Snap krijgt het chassis standaardafmetingen zodat het van allerlei verschillende soorten carrosserieën is te voorzien. In het tijdperk van de zelfrijdende auto kan dat alles zijn, van een bestelbus tot een rijdend kantoor.

Eenmaal op de plaats van bestemming kan de carrosserie zich met uitschuifbare poten optillen, terwijl het skateboardvormige chassis eronder vandaan rijdt. Dit gaat vervolgens door naar de volgende gebruiker. Zo is niemand eigenaar van het chassis en is het optimaal te onderhouden tot het vanwege veroudering rijp is voor recycling.
 

Soortgelijk idee

General Motors (GM) presenteerde vijftien jaar geleden een soortgelijk idee om de auto te splitsen in een chassis met alle aandrijftechniek en een afneembare carrosserie. Zo kon de concept car GM AUTOnomy eenvoudig van carrosserie wisselen, afhankelijk van de behoefte van de eigenaar. GM was er toen van overtuigd dat daar de toekomst lag. De tijd zal leren of het idee zijn weg nu wél naar de markt gaat ­vinden.

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.