Amerikaanse onderzoekers hebben een zelflerend programma getest dat mens en computer laat samenwerken om een chattende gebruiker van de beste antwoorden te voorzien.

Iedereen die weleens heeft geëxperimenteerd met Apple’s Siri, Microsofts Cortana of een chatbot op een bedrijvenwebsite weet: dergelijke digitale gesprekspartners begrijpen nog lang niet alles wat je tegen ze zegt. Chatbots waar een mens achter schuilgaat doen het dan een stuk beter, maar ja: die zijn weer duurder en trager. Onderzoekers van de Carnegie Mellon University werken nu aan een gulden middenweg: Evorus, een chatbot die mens en computer combineert. Daarbij leert de computer van de mens, waardoor hij het gesprek op den duur steeds zelfstandiger (en dus goedkoper) zal kunnen voeren.
 

Stemmen op het beste antwoord

Eigenlijk is Evorus niet één chatbot, maar een verzameling bots. Een versie waar de onderzoekers tests mee deden, bevatte bijvoorbeeld een bot die restaurants kan aanraden als hij weet waar de gebruiker zich bevindt, een bot die het weer voorspelt, en een bot die willekeurige reacties uitspuugt (bijvoorbeeld ‘Ik weet het niet’ of ‘Kunt u mij meer informatie geven?’).

De eerste taak van Evorus is om te bepalen welke chatbots de vraag van een gebruiker het beste kunnen tackelen. Ook graaft het programma door een database met antwoorden die tijdens eerdere gesprekken werden gegeven.

Vervolgens wordt de mens ingeschakeld. Enkele via Amazon Mechanical Turk geworven personen lezen de vraag en krijgen een aantal door Evorus gegenereerde antwoorden te zien. Daarnaast mogen ze zelf antwoorden intikken.

Dan volgt er een stemronde: zowel de ‘Mechanical Turkers’ als stemrobots van Evorus beoordelen elk antwoord als geschikt of ongeschikt. Heeft een antwoord op die manier een voldoende hoge score gekregen, dan krijgt de gebruiker het pas te zien. Zo wordt het gesprek gevoerd met input van chatbots, stembots en gemiddeld drie à vier personen.
 

33 procent goedkoper

De eerste tests, met tachtig gesprekspartners en 281 dialogen, zijn bemoedigend: de gesprekken waar bots aan deelnamen, werden bij benadering als even bevredigend beoordeeld als een gesprek dat puur tussen mensen werd gevoerd. Wellicht nog belangrijker voor bedrijven is dat de kosten zelfs bij deze ‘oerversie’ van Evorus per gesprek al daalden met bijna 33 procent.

Naarmate er meer chatbots worden toegevoegd en het programma steeds beter leert om de juiste chatbots aan het woord te laten en de beste antwoorden te kiezen, zal die kostenreductie alleen maar groter worden. Het tragische aan het hele verhaal is natuurlijk dat de Mechanical Turkers, die al niet veel verdienen, hun eigen rol in het geheel zo langzaam maar zeker overbodig maken.

De onderzoekers presenteren hun resultaten later dit jaar op een conferentie over mens-computer-interactie, maar het artikel is nu al online te lezen.

Beeld: Carnegie Mellon University

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.