Advertorial

De ingenieursbranche staat weer volop in bloei. Ook binnen het vrij jonge ingenieursbureau CLAFIS Ingenieus is die opgaande lijn goed voelbaar. CLAFIS heeft zich prima door de crisisjaren heen gewerkt en is ondanks tegenwerkende marktbewegingen altijd blijven groeien. Nu de markt weer aantrekt en de vraag naar technisch geschoold personeel groter is dan ooit ligt er een behoorlijke uitdaging te wachten. Want hoe gaan de technische talenten van nu de weg naar het nog relatief minder bekende CLAFIS vinden te midden van de grote namen in de markt? Een mooie uitdaging voor een dynamisch bedrijf met een sterke groeiambitie.

 

Uniek karakter

‘Techniek is niet alles….Het gaat ook om talent en doorzettingsvermogen’. Met deze woorden wil CLAFIS in een recent gelanceerde arbeidsmarktcampagne het unieke karakter van de organisatie in het voetlicht zetten. De uitspraak typeert CLAFIS. ‘Techniek is de basis van ons bestaan. Het fundament van onze leefwereld’, zo verklaart directeur Bert Jonker. ‘Een stevig huis is echter opgebouwd uit meerdere bouwstenen. Wij beseffen ons heel goed dat kwalitatief sterk werk leveren niet alleen afhangt van het inzetten van de juiste techniek. Bij ons gaat het om persoonlijke betrokkenheid, om teamspirit en om écht plezier hebben in je werk.’

CLAFIS is in twaalf jaar tijd gegroeid naar een organisatie van ruim 450 medewerkers. Een aantal van deze medewerkers vertelt in een videocampagne hoe zij tegen hun werk bij de organisatie aankijken. Zij beschrijven de grote betrokkenheid, de persoonlijke sfeer, het ongedwongen karakter en de sterke ondersteuning op diverse vlakken. Ook de vrijheid en het vertrouwen om projecten op eigen wijze op te pakken wordt gezien als een pro. Net als de grote collegialiteit. ‘Dat typeert het bedrijf’, aldus Johan Mulder, projectmanager infrastructuur. ‘CLAFIS is een organisatie in beweging. Op heel veel fronten. Samenwerking is daarin heel belangrijk. Je kunt niet zonder collega’s. Bijna van nature wordt daar aandacht aan besteedt. We weten dat we elkaar nodig hebben dus zoeken we elkaar op.’

Bert Jonker en vestigingsmanager Bram van Hees beamen de typeringen. Zeker die verbinding is precies wat het bedrijf uniek maakt verklaart Jonker. ‘Van boven naar beneden en dwars door de verschillende expertises heen spreken we allen dezelfde taal en dat is bijzonder in onze branche.’ Van Hees vult aan: ‘Wat we gemeen hebben is dat we de markt op eigen, vernieuwende wijze willen benaderen. We willen niet vastroesten in de processen en systematieken die al jarenlang gebruikelijk zijn in de ingenieursbranche. Onze collega’s en opdrachtgevers staan centraal. Daarmee grijpen we onze kansen door dingen anders te doen en door onszelf te verbeteren daar waar mogelijk. We  bieden alle ruimte aan iedereen binnen onze organisatie om deze kansen te pakken. Zowel fysiek als in middelen proberen we vorm te geven aan eigen ondernemerschap binnen CLAFIS.’

De oprichting van Staalis Engineering mag als mooi voorbeeld van dit ondernemerschap gezien worden. CLAFIS en aannemer van betonvlechtwerken Spanberg hebben op initiatief van een aantal Clafisten de handen ineengeslagen op het gebied van 3D modelleren van constructies. Deze nieuwe samenwerkingsconstructie is een antwoord op de sterk groeiende vraag naar slimme informatie uitwisseling tijdens de complexiteit van huidige bouwprojecten. CLAFIS heeft door de samenwerking de beschikking gekregen over de praktische kennis van de wapeningswereld en de hierbij behorende productiemogelijkheden. Deze kennisuitwisseling tussen een ingenieursbureau en een wapeningsleverancier is één van de pijlers waarop het BIM-proces (Bouw Informatie Model) gebaseerd is. Het samenbrengen van beide organisaties op het vlak van 3D engineering van wapening staat garant voor een optimaal proces. Mooie winst voor beide organisaties, maar met name een ontwikkeling waar de klant de vruchten van gaat plukken.

Klantbehoefte

De klant centraal stellen is een belangrijk uitgangspunt in de werkwijze van CLAFIS. ‘Traditioneel verkopen veel bureaus nog altijd hun eigen bedrijfsvoering. Daarin zit het verdienmodel.’ Van Hees verklaart het vertrekpunt van CLAFIS: ‘Wij gaan uit van het vinden van de beste oplossing voor onze klant. Welke behoefte heeft de opdrachtgever?  En welk type dienstverlening past het beste bij de vraagstelling? We diepen het uit en regelen het. Onze collega’s krijgen daarin alle ruimte. Deze werkwijze heb ik onze branche nog niet eerder gezien.’

Een recent verworven portfolio bij Friesland Campina is een mooie uitwerking van deze denkwijze. De keuze voor de samenwerking met CLAFIS werd gemaakt op basis van de transparante manier van invulling geven aan de opdracht. In plaats van het geheel toe-eigenen van alle werkzaamheden koos CLAFIS voor een vorm van stakeholdersmanagement. ‘Door het complete project naar ons toe te trekken zouden we ook veel afstand creëren tussen ons en de opdrachtgever’, verklaart verantwoordelijk vestigingsmanager Henry Boelens. ‘Wij kozen voor gedeelde verantwoordelijkheid om zo alle betrokkenen in hun kracht te zetten. Ook al betekent dit dat we niet alle uren op ons credo kunnen zetten.’ CLAFIS voorkomt hiermee puur als urenmachine te acteren. ‘Wij zien dit als de ultieme transparante werkwijze. Wat wij goed kunnen, dat pakken wij op en waar een ander sterk in is, leggen we ook graag daar neer. Doen waar je goed in bent en daardoor soms nee zeggen tegen bepaalde taken is juist heel sterk.’

Dat deze werkwijze CLAFIS geen windeieren legt, blijkt uit de cijfers van 2016. Het bedrijf is ook het afgelopen jaar weer gegroeid. De omzet steeg van 25,7 mln in 2015 naar 32,7 mln in 2016 met een winst voor belastingen van 1,2 mln. Deze winsten investeert CLAFIS onder andere in eigen projecten zoals de zeer recentelijk aangekochte watertoren in Enschede. Net als alle andere monumentale panden in bezit van het ingenieursbureau zal ook dit renovatieproject grotendeels in eigen beheer worden uitgevoerd. ‘Net als bij de verbouw van de watertoren in Alkmaar’, aldus Jonker. ‘Toen deze werd aangekocht lag er een verouderde omgevingsvergunning. Een financieel totaal onhaalbaar plan in de huidige tijd bezien. Samen met onze omgevingstak hebben wij een wijziging in de vergunning weten aan te brengen, waardoor er een nieuw gezond plan is ontstaan dat nu tot uitvoer wordt gebracht. Het nieuwe plan biedt niet alleen meer fysieke ruimte om CLAFIS verder te kunnen ontwikkelen in de regio, maar het heeft ook mooie verbindingen gelegd in de omgeving. Onder andere met onze buurman de NS.’

 

Toonaangevende partner

Het streven van CLAFIS om toonaangevend te zijn, is nog altijd onverminderd. Naast een omzetverwachting voor 2017 van 37 mln euro wil het ingenieursbureau op termijn ook graag meedingen naar titels als Beste Werkgever en Vitaalste bedrijf. Ambities die onder andere vorm krijgen middels de inrichting van expertiseteams waarin CLAFIS collega’s hun kennis en kunde delen en samen producten en diensten ontwikkelen om toonaangevend te blijven in de markt. Het interne vitaliteitsprogramma CLAFIT moet daarnaast helpen de medewerkers gezond, fit en vitaal te houden. Iets dat naadloos aansluit bij de maatschappelijke en sportieve ambities van een sportsponsor als CLAFIS. Want naast de aspiraties in de technische branche, ambieert CLAFIS prachtige titels binnen het schaatsen door de sponsoring van professioneel langebaanploeg Team CLAFIS. Ook in de strijd om de snelste zonneboot eigent CLAFIS zich maar al te graag een mooie positie toe door het partnerschap in het CLAFIS Victron Energy Solar Boat Team. Een ploeg die sinds jaar en dag de internationale zonnebootraces domineert.

Het mag duidelijk zijn, CLAFIS gaat voor meer dan techniek...

Lees hier meer over CLAFIS.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.